Norges største byutviklingsprosjekt | BYGGnyheter.se

Planforslaget for utvikling av kystbyen Lier-Drammen med 940.000 kvadratmeter bebygd areal er nå overlevert til Lier kommune. LINK Arkitektur vant oppdraget sammen med Multiconsult og WSP i en konkurranse for fire år siden og har siden hatt ansvaret for planlegging av arbeidene, konseptutvikling, arkitektur og landskapsarkitektur.

Planen legger forholdene til rette for å transformere et industriområde til en levende kystby med 700 000 kvadratmeter boliger, 200 000 kvadratmeter kontor/industri/handel og 40 000 kvadratmeter offentlige bygg. Totalt vil byen huse 16 000 innbyggere og like mange arbeidsplasser. Det er det største pågående byutviklingsprosjektet i Norge med mål om å bli et foregangsprosjekt for bærekraftig byutvikling internasjonalt. Kystbyen skal bli attraktiv, urban og bærekraftig – et sted hvor mennesker, kysten og fremtiden møtes. Hovedplanen er laget på oppdrag fra EIDOS Eiendomsutvikling.

Illustrasjon: Arkitektur LINK

– Det er flott både å bruke mye erfaring i byplanlegging og å videreutvikle med Lier-Drammen, også i skissemetoden, det parametriske arbeidet med å optimalisere bærekraftsløsninger. For oss er det åpenbart at våre arkitekter designer og analyserer i 3D-modeller samtidig. På denne måten sikrer vi et interessant design i kombinasjon med sosiale, økologiske og økonomiske bærekraftsmål, sier Karin Hammarskiöld, leder for byplanlegging i LINK Architecture i Sverige.

bilde
Illustrasjon: Arkitektur LINK
bilde
Illustrasjon: Arkitektur LINK

De viktigste byutviklingstiltakene var:

  • Blågrønne kvaliteter
    Kystbyen skal speile landskapet. Blågrønne strukturer skal være svært fremtredende og en naturlig del av byrom og uteområder. Blågrønne kvaliteter ivaretas blant annet gjennom flom- og overvannshåndtering, bevaring av biologisk mangfold og utforming av utemiljøer.
  • Bygninger og byrom
    Kystbyen skal inneholde et bredt spekter av byformer og bygningstypologier. Mot vest skal det være høyt, tett og urbant, med høy konsentrasjon av kontorer, industri og handel. Mot øst bør det være lavere bebyggelse, med mulighet for egen hage og direkte tilgang til vann og naturområder.
  • Mobilitet
    Kystbyen får en robust planlagt mobilitetsstruktur, der syklister og fotgjengere har forrang fremfor bilister. I den såkalte nærbyen når alle et busstopp innen 500 meter.
  • Drift og teknisk infrastruktur
    Drift og teknisk infrastruktur er nøkkelen til å nå prosjektets ambisiøse bærekraftsmål. Det handler om resirkulering, gjenbruk og oppussing for å minimere kystbyens utslipp og karbonavtrykk.
  • bilde
    Illustrasjon: Arkitektur LINK

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *