Batteridrevne fly finnes allerede, men foreløpig er de små og kan ikke dekke lengre avstander.
Men flere store flyprodusenter er involvert i prosjekter som tar sikte på å utvikle passasjerfly som kan dekke avstander på mellom 40 og 100 miles.
Noen er helt batteridrevne, andre må drives av en kombinasjon av strøm og flytende drivstoff.
«Eksplosjon»
Hos Siemens i Tyskland, som lager elektriske motorer til fly, har han merket en kraftig økning i interessen de siste årene.
– Det har vært en eksplosjon av prosjekter siden vi startet med flymotorer i 2010. Den gang sa folk at det aldri ville gå, men nå har vi bevist at det er teknisk mulig, sier Olaf Otta, markedssjef i Siemens og- Aircraft.
I et av prosjektene samarbeider Siemens med Airbus og Rolls Royce, med mål om å utvikle et hybridfly som skal kunne frakte 100 passasjerer 100 mil, noe som kan være nok for mange regionale flyvninger i Europa.
Tanken er å fly et firemotors testfly allerede neste år, hvor en av jetmotorene skal erstattes av en elektrisk motor som henter strøm fra batterier og en gassturbin drevet av drivstoff inne i flykroppen.
Norge investerer
Flere andre selskaper, inkludert Swedish Heart Aerospace, har som mål å bygge helelektriske kjøretøy for færre passasjerer og kortere avstander.
Dette ble tatt på alvor i Norge, som er et land hvor mange flyr innenlands.
Fjord og fjell gjør at en 20-minutters avstand med fly kan ta 4-5 timer med bil, og landet har 45 flyplasser tett i tett.
– Vår visjon er at før 2040 skal all innenrikstrafikk i Norge være elektrifisert, sier Olav Mosvold Larsen, klimasjef i det statlige lufthavnselskapet Avinor.
Er det rimelig å mene det?
– Ja, det er ikke noe vi har funnet på selv, det er noe vi har hentet fra flyindustrien. Når Airbus, Boeing og NASA, alle de store, snakker om det, mener vi at vi har vårt på tørt underlag.
Hvis alle innenlandsflyvninger ble operert med elektriske fly, kan det bety mye for klimagassutslippene.
– Omtrent halvparten av norsk luftfartsutslipp kommer fra innenrikstrafikken, så i Norge vil vi kunne redusere utslippene betydelig, sier Olav Mosvold Larsen.
Hos Siemens er det forventet at kommersielle fly med elektrisk fremdrift vil kunne tas i bruk innen 10 år, men det er ennå ingen reell plan for hvordan man skal erstatte dagens jetmotorer for langdistanseflyvninger.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»