Norges europaminister Vidar Helgesen mener det vil bli kostbart for norske oljeselskaper om de blir tvunget til å overholde EUs nye sikkerhetslov.
– Noen av disse bestemmelsene kan bidra til økende kostnader i en tid hvor stigende kostnader ikke er det norsk olje- og gassindustri trenger, sier Vidar Helgesen.
Europaministeren viser til kollapsen i oljeprisen, som rammer Statoil og andre selskaper i norsk oljeindustri hardt.
Elleve mennesker døde i 2010 i Deepwater Horizon-ulykken i Mexicogolfen. Nesten fem millioner fat olje rant ut i havet.
Etter den ulykken innførte EU en ny lov som innebærer at selskaper som borer etter olje og gass under havbunnen i Europa skal kunne håndtere selv det verst tenkelige scenario, noe som kan øke kostnadene for sikkerhetstiltak .
Norge er ikke med i EU, men landet er knyttet til Unionens indre marked via den såkalte EØS-avtalen. Det betyr at Norge må innføre mye av det europeiske lovverket.
EU-kommisjonen ber om at Norge også innfører dette direktivet om sikkerhet i offshore olje- og gassvirksomhet. Men Norge sier nei og hevder at EØS-avtalen ikke gjelder havet.
– EØS-avtalen gjelder norsk territorium, men ikke norsk kontinentalsokkel, sa europaministeren til Ekot.
Norsk olje- og gassindustri har allerede de strengeste sikkerhetskravene i verden, sier Vidar Helgesen når vi møtes på kontoret hans i Oslo.
Bare problemer med sikkerhet skjønt Dette er en grunn til at miljøbevegelsen og andre protesterer mot at Norge åpner nye områder for oljeprøveboring i det arktiske Barentshavet. Et oljeutslipp kan være ødeleggende i et av verdens mest torskerike farvann. Klimaet og geografien gjør redningsaksjoner vanskelig.
Striden mellom EU og Norge kan havne i retten dersom partene ikke kommer til enighet om oljesikkerhetslovgivningen. EU-kommisjonen ønsker imidlertid ikke å si noe annet til Ekot enn å fortsette kommunikasjonen med den norske regjeringen om dette temaet.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»