Norge først med ny resirkuleringsteknologi for kunstgress

Verdens første mobile løsning for kunstgressseparasjon kommer til Norge som første land i mars. Alt slitt kunstgress blir gjenbrukt og resirkulert med denne nye løsningen. Økningen kan blant annet ha viktige positive miljøkonsekvenser fordi det ikke er nødvendig å bruke tungtransport for å frakte sporene vekk.

NFF oppfordrer spillere og operatører av gamle kunstgressbaner til å ta i bruk denne miljøvennlige teknologien i stedet for å sende kunstgresset til gjenvinning til Danmark med lastebil. I Norge er det rundt 1800 små og store kunstgressbaner.

– Vi var ikke direkte involvert i dette prosjektet, men vi ble informert om planene. Vi er sikre på at en slik ordning kan settes opp for gamle kunstgressbaner, slik at vi slipper å frakte dem til Danmark, sier Ole Myrvold, anleggssjef fra NFF i NTB.

Artikkelen fortsetter under kunngjøringenArtikkelen fortsetter under kunngjøringen

Passer godt

– Vi vil oppfordre aktørene til at dersom vi kan gjenbruke kunstgressbanene på torget, vil dette ha en stor gevinst for klimaet, fortsetter Myrvold.

Vel, det er ikke bare selve kunstgresset som er problemet når det eldes og slites ut. En kunstgressbane i Norge har en levetid på 10-15 år. Gummigranulatet som ofte ble brukt utgjorde også et problem. Mye av dette går tapt ved bruk og snørydding og havner ofte i naturen.

NFF startet for tre år siden et prosjekt for å redusere tap av gummigranulat fra kunstgressbaner. Målet var en reduksjon på 90 % innen 2020.

Artikkelen fortsetter under kunngjøringenArtikkelen fortsetter under kunngjøringen

– Hvordan går dette prosjektet?

– Jeg synes vi er veldig egnet. Med disse forbedringene er 40 % av banene ferdige, 30 % er i gang og de siste 30 % skal vi håndtere i nær fremtid, sier Myrvold.

Artikkelen fortsetter under kunngjøringen

Klimagevinst

Med den nye løsningen vil det meste være løst, ifølge en pressemelding fra produsenten TeBe Sport.

«Når denne separeringsprosessen er fullført, vil råvarene i en kunstgressbane tørkes, renses, separeres og tilgjengelig for gjenbruk og resirkulering. Råvarene gjenbrukes på nye eller eksisterende linjer, eller brukes som de første til norsk produksjon. industri, som igjen ønsker å styrke sin internasjonale konkurranseevne.

Løsningen vil gi positive effekter på miljø og økonomi fra dag én, med 10 % av en kunstgressbane som gjenbrukes og resirkuleres, en reduksjon på mer enn 80 % i bruken av tungtransport og en reduksjon på opptil 50 % av kostnadene. for baneeiere, sammenlignet med dagens løsninger. Dette er starten på en prosess med å bevare kasserte kunstgressbaner i en kontrollert, sirkulær krets», heter det blant annet.

Den første maskinen kommer til Norge i mars og vil være i drift fra og med april 2021.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *