– Vi vil ut av Narvik. Vi ville reise forrige uke, men ingen leverandør vil selge drivstoff, så vi står fast her, sier luksusyachtkaptein Rob Lancaster til Norwegian NRK.
Luksusyachten «Ragnar» ligger i havnen i Narvik, samtidig med den store NATO Cold Response-øvelsen i området.
Årsaken er selvfølgelig den russiske invasjonen av Ukraina.
Eieren var en KGB-agent sammen med Putin
Eieren av yachten, Vladimir Strzhalkovsky, 68, er en nær venn av Vladimir Putin, 69. De skal ha tjenestegjort sammen i den russiske KGB-etterretningstjenesten i St. Petersburg på 1980-tallet.
Strzhalkovsky var Russlands viseøkonomiminister og ledet en statlig avdeling for fremme av turisme før han ble utnevnt til administrerende direktør i det multinasjonale gruveselskapet Norilsk Nickel i 2008. Tre år senere skal han ha forlatt selskapet med en etterlønn på 100 millioner dollar, rundt 900 millioner kroner.
Vladimir Strzhalkovsky har vært president for det russiske fotballaget Dynamo Moskva siden 2018.
Han er ennå ikke på EUs sanksjonsliste, men det bekymrer ikke nordmenn som nå nekter å fylle på luksusyachten hans.
Kaptein Rob Lancaster sier til NRK at han og mannskapet nå er utsatt for «alvorlig diskriminering».
– Jeg er sjokkert. Jeg forstår at diskriminering er forbudt i Norge. Vi er et vestlig mannskap med 16 personer om bord. Vi har ingenting med eieren av båten å gjøre, sier han.
Lancaster hevder også å ha kontaktet alle drivstoffleverandører i Narvik.
– Lokale leverandører sier bare at de ikke vil selge oss. Vi erklærer at vi ikke er på sanksjonslisten og at vi seiler under maltesisk flagg og at vi ikke er et russisk mannskap. Men ingen vil høre på oss.
«De kan roe ham ned»
Entreprenør Sven Holmlund er en av dem som takker nei til å fylle drivstoff på den russiskeide luksusyachten.
– Hvorfor skal vi hjelpe dem? De kan ro hjemme eller bruke seil, sier han til NRK.
I fjor ble det hevdet at den 68 meter lange yachten «Ragnar», som er en ombygd isbryter, var til salgs for 59 millioner pund, omtrent 730 millioner kroner. Samtidig ble det kjent at skipet ble chartret for tilsvarende SEK 400.000 per uke.
Skipet har også sitt eget nettsted.
Han slår blant annet fast at «de luksuriøse mastersuitene vil være din perfekte ferie uten omverdenens kjas og mas. Ingen vil forstyrre deg: nyt friheten med romslige og elegante rom, komfort og upåklagelig service. «
Skipet er bygget for å kunne «nå de kaldeste og farligste delene av planeten: Arktis og Antarktis», heter det også på nettstedet.
Nummerskilt for helikopter, treningsstudio og garasje for snøscooter
Ombord er det spa, treningsstudio, restaurant, bar og svømmebasseng. Det er også garasje med snøscootere, vannscootere og ski – og helikopter.
Byråd i Narvik, Rune Edvardsen, sier til NRK at han forstår at situasjonen for «Ragnar»-mannskapet er utfordrende, men hevder også at han ikke kan påvirke situasjonen.
– Jeg skjønner at det er vanskelig å kjøpe drivstoff, men det er ingenting jeg som politiker kan påvirke. Mange leverandører er sannsynligvis redde for å bli utsatt for straffer. Dette er en situasjon norske myndigheter og EU må håndtere, sier han.
Da luksusyachten ankom Narvik var planen å gå til Svalbard og Grønland, men nå vil kapteinen og hans mannskap bare til hjemmehavnen på Malta.
Se også:
Politiet tok den dyreste yachten i verden fra den russiske oligarken
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»