Norge, Sverige og Finland er verdensledende innen grønn elektrisk transport. Selv om de er små hver for seg, utgjør disse tre nordiske landene sammen en imponerende region.
Derfor har de gått sammen og streber etter å ta en ledende posisjon i kampen for å møte den eksplosive etterspørselen etter bærekraftige batterier.
En sterk region
– Finland, Norge og Sverige har konkurransekraft i alle ledd i batteriverdikjeden og går sammen som Nordic Battery Partnership. Som enkeltland er vi relativt små, men som region er vi en kraft å regne med, sier Jessica Olsson, norsk handels- og investeringskommissær for Business Sweden.
– På toppen av det, fortsetter han, nyter de nordiske landene en høy grad av gjensidig tillit. Vi deler viktige verdier og fokuserer sterkt på miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft.»
Ulikhetene i de nordiske landene utfyller hverandre. Enkelt sagt har Finland betydelig gruve- og gruveproduksjon, Norge har en moden prosessindustri, og Sverige har en avansert industribase. Sammen har de alt som trengs for å bygge et sirkulært batteriøkosystem og nordisk verdikjede.
Bærekraft som merkevare
De nordiske landene er verdensledende når det gjelder grønn elektrifisering av transportsektoren, blant annet på grunn av den store andelen fornybar energi i energimiksen og målrettet statlig politikk. Norge alene har halvparten av verdens elektriske båter, mens Finland og Sverige deler Norges høye bruk av elbiler.
– Europeiske materialer, spesielt nordiske, produseres med lavere CO₂-utslipp enn materialer fra andre regioner i verden, forklarer Tom Jensen, administrerende direktør i FREYR Batteri Norge.
Drivkraften for bærekraft kommer fra både offentlig og privat sektor. Mens nasjonale forskrifter og det kommende EUs batteridirektiv stiller høye miljøkrav, krever nordiske batteriforbrukere enda mer.
– Battericelleprodusentene setter seg strengere mål enn de som er fastsatt i forskriften. Etterspørselen kommer naturligvis fra elbilforbrukere. De vil være sikre på at batteriene deres er laget av bærekraftige materialer, hovedsakelig resirkulerte materialer, sier Jaakko Savolainen, kommersiell direktør for forretningsområdet Batterier i Fortum, et finsk energiselskap.
Synergier mellom bransjer
De nordiske landene skiller seg ut for samarbeid mellom ulike sektorer, en naturlig konsekvens av deres historisk nære bånd til næringslivet.
– Inspirasjonen til det nordiske batterisamarbeidet kom fra industrien selv. Det hele startet organisk, med at selskaper jobbet sammen og investerte i hverandre, etter hverandre, over tid, sier Benedicte Fasmer Waaler, investeringssjef i Invest in Norway, den norske investeringsfremmende direktøren.
Et godt eksempel er Hydrovolt, et joint venture for gjenvinning av elbilbatterier mellom Hydro, et norsk aluminium- og fornybar energiselskap, og Northvolt, en svensk batteriprodusent. Aluminium fra brukte batterier resirkuleres og gjenbrukes av Hydro, mens såkalt «black pulp» som inneholder litium, mangan, nikkel og kobolt blir gjenbrukt i Northvolts batteriproduksjon.
I øst har finske selskaper vært like aktive.
– Finland har mange nordiske prosjekter basert på sine naturressurser. Spesielt har Finnish Minerals Group og byen Vaasa signert intensjonsavtaler med FREYR Battery Norway for produksjon av storskala industrielle battericeller i Finland, sier Ilkka Homanen, leder for Smart Mobility and Batteries fra Finland i Business Finland.
Homanen siterer to andre bærekraftige, grenseoverskridende prosjekter: Stora Ensos anlegg som produserer biobasert materiale for å erstatte ikke-fornybart grafen i batterier, og Fortums resirkulering av elbilbatterier fra Norge og Sverige til Finland.
De hjelper alle med batteriinnovasjon
– Dette er en kompleks verdikjede og vi trenger hverandre, sier Fasmer Waaler. I tillegg til industrien påpeker han at det nordiske batteriøkosystemet mottar støtte fra mange sfærer: batteriklynger, universiteter, forskningsgrupper og nasjonale og lokale myndigheter.
Nordiske handelsfremmende organisasjoner (TPOer) har nylig styrket samarbeidet. Business Finland, Innovation Norway og Business Sweden har gått sammen med European Battery Alliance for å tilby Nordic Battery Thursdays, en webinarserie om nordisk samarbeid i batterisektoren. Webinarer gir industrien en plattform for diskusjon og en kanal for global kommunikasjon.
TPO-ene har også utviklet en felles historie om den nordiske batteriindustrien. Den såkalte Nordic Battery Value Proposition er en enhetlig markedsføringsfront som presenteres på bransjebegivenheter som det årlige internasjonale elbilsymposiet og utstillingen.
Kilde: TPO
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»