De ni kineserne krever at kjøpere signerer en avtale om å slå av autopiloten i tilfelle en ulykke.
Nio tråkket på pianoet igjen. De har nylig kommet med skyhøye leasingpriser og nå har de tvunget sine klienter til å signere et merkelig dokument.
Norske Håvard Siegel Haukeberg ble bedt om å signere en avtale om å hente sin nye gule Ni ES8. Avtalen inneholdt et løfte om å slå av autopiloten ved fare for en ulykke, for eksempel ved dårlige veiforhold eller hvis mennesker eller dyr dukket opp foran bilen.
Haukeberg takket nei signere og dro hjem uten bil.
– Jeg skjønte at jeg ved å skrive under på dette kan sitte med all skyldfølelsen om jeg måtte bruke Nios pilot. Derfor lot jeg utleveringen stå uten bilen. Så jeg snudde døren, sier Haukeberg til Norsk Motor.
Nios norske kommunikasjonsavdeling mener forespørselen er lovlig og rimelig.
– Det er for å minne kundene om juridisk ansvar ved bruk av funksjoner, sier Asbjørn Mitusch i Nio til Motor.
Den norske bilistorganisasjonen NAF er kritisk til ordlyden i dokumentet.
– Det gir ikke mening å måtte slå av systemet før han møter et dyr som plutselig kommer ut på veien, forteller NAFs Silje Meek til Motor.
Etter noen samtaler, som tok et par timer, sto Håvard fritt til å signere. Og det bør også gjelde andre nølende kunder. Men i så fall vil de kanskje ikke engang aktivere pilotsystemet.
– De må akseptere betingelsene når de aktiverer funksjonene i bilen, forteller Nios Asbjørn Mitusch til Motor.
«Henivne zombieforsker. Uhelbredelig matspesialist. Lidenskapelig nettinteressert.»