Nimbus – ny sunn investering i elektrisk fremdrift og flytende skrog

Noe halvveis mellom en tradisjonell båt og en luftputebåt. Det er kombinasjonen som skal gi den nye elbåten fra Nimbus en akseptabel rekkevidde.

En båt som går i luften – bokstavelig talt. Det er veien å gå hvis du ønsker å få akseptabel rekkevidde i en elektrisk båt, hvis du skal tro Nimbus Group.

En båt som går i luften – bokstavelig talt. Det er veien å gå hvis du ønsker å få en akseptabel rekkevidde i ett elektrisk båthvis du kan tro det Nimbus Group.

For dette formål har de signert en samarbeidsavtale med norske bedrifter Pascal Technologies AS OG Evoy AS om felles utvikling av et aluminiumsbåtkonsept.

Se også:
Axopar starter en ambisiøs satsing på elektrisk drift med norske Evoy
Nimbus kjøper amerikansk båtprodusent for 100 millioner

Konseptbåten vil være basert på Pascal Technologies sin energieffektive skrogteknologi, et overflateeffektfartøy og vil bruke en elektrisk påhengsmotor, utviklet av Evoy. Den såkalte overflateeffektfartøysskrogteknologien kan bidra betraktelig til å redusere energiforbruket og dermed lette overgangen til elektrisk drift.

Registrer deg her for Elbåtsmässan, Sveriges eneste helelektrifiserte båtmesse, med prøvekjøringer, ekspertpaneler og de siste nyhetene sektoren har å tilby!

I produksjon

Båten er for tiden under utvikling under Nimbus Groups merkevare Alukin. Hvis ting går som håpet, skal en første prototype være klar for prøvekjøring innen seks uker. En båt som skal utstyres med en elektrisk påhengsmotor fra Evoy.

Betydelig redusert friksjon

Pascal Technologies» skrog er basert på en kombinasjon av skroget til en tradisjonell båt og luftputen til en luftputefartøy. Noe som skal redusere friksjonen mot vannoverflaten betraktelig. Tidligere tester har angivelig vist energibesparelser på opptil 50 % sammenlignet med tradisjonelle båter.

Redusert energiforbruk

– Gjennom samarbeidsavtalen med Pascal Technologies og Evoy ønsker vi å teste teknologier som kan bidra til å redusere energiforbruket. Eller, om du foretrekker det, et mer bærekraftig båtliv, sier Mats Jacobsson, teknisk direktør i Nimbus Group.

«Alt avhenger av omfanget»

Jan-Erik Lindström, administrerende direktør, legger til:

– Det avhenger mye av autonomi om elektrisk trekkraft skal være et interessant alternativ til fossile motorer, avslutter han.

I tillegg til nevnte Alukin, produserer og selger Nimbus også merkene Aquador, Bella, Falcon, Flipper, Nimbus og Paragon.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *