Etter å ha lansert i Norge i fjor som sitt første marked utenfor hjemlandet Kina, er det i år på tide at Nio begynner å selge til flere land, inkludert Sverige.
Elbilen-sjefredaktør Fredrik Sandberg er nå i Oslo for å finne ut mer om planene.
Et spørsmålstegn før var hvilken eller hvilke modeller som da tilbys her. Den første i Norge var ES8 syvseters elektrisk SUV. Nå ser det ut til at Nio hopper over det for Sverige. I stedet går de rett til neste generasjon og lanserer toppmodellen ET7, som også er på plass i Oslo.
ET7 har akkurat begynt å sende til kunder i Kina. I tillegg til avansert autonom kjøring takket være Lidar-radaren i pukkelen over frontruten, tilbyr den firehjulsdrift fra en elektrisk motor på hver aksel, 644 hestekrefter, og en rekkevidde på mellom 55 og hele 100 mil, avhengig av batteristørrelse .
I Sverige vil den sannsynligvis bli tilbudt med en 100 kWh batteripakke, som betyr en rekkevidde på 70 miles i henhold til den kinesiske Kinder-kjøresyklusen. Innen året er omme vil toppversjonen med 150 kWh batteripakke og rekkevidde på 100 mil lanseres i Kina og bør da også ankomme Sverige.
Med den større batteripakken blir Nio den første bilprodusenten som lanserer en bil med såkalt «semi-solid state»-teknologi. Den kinesiske batteriprodusenten WeLion kunngjorde tidligere denne uken at de vil begynne å produsere både solide og flytende elektrolytthybridbatterier for Nio senere i år.
Den neste modellen som lanseres i Sverige blir ET5, en mindre sedan som deler mye teknologi med ET7 og vil være en direkte utfordrer til Tesla Model 3. Den tilbys også med de tre forskjellige batteripakkene og med største på 150 kWh, akkurat som ET7, vil ha en rekkevidde på 100 miles.
Priser og datoer for salgsstart er ennå ikke offentliggjort. I Kina starter ET7 på rundt 660 000 SEK med den mindre batteripakken på 75 kWh. Den minste ET5 koster der fra 470 000 SEK.
Nio har en forretningsmodell hvor det også er mulig å kjøpe bil uten batteri, som i stedet leies mot en månedlig avgift. Det er heller ingen priser rundt ennå. På den annen side vil også vi i Sverige ha muligheten til å bytte batteri i stedet for å lade det.
I Kina har Nio klart å etablere et nettverk av batteribyttestasjoner. Det er åpnet en første stasjon i Norge hvor du kan få fulladet batteri på cirka fem minutter. Det er nå klart at det er planlagt ni stasjoner i Sverige. De begynner byggingen allerede i år og vil ende opp langs store motorveier.
I Norge vil utvidelsen skje enda raskere og totalt er det planlagt 20 stasjoner i år. Som gjorde? Se videoen nedenfor!
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»