Stormen Hans fremgang over hele Norden forårsaket store skader på boliger, veier og biler.
En av de berørte var Arne Grøndalen, hvis nesten nye Tesla Model Y sto med vann halvveis opp i dørhåndtakene ved Tusenfryd utenfor Oslo forrige uke.
– Bilen var dekket av mye vann, sier han til den norske avisen Teknisk ukeblad, TU.
Da Grøndalen kom til stedet var nødetatene der allerede, men de ville ikke ha noen i nærheten av bilen. Robert Jansen i Follo brannvesen, ansvarlig for arbeidet rundt redningen, sier til TU at de først ønsket å forsikre seg om at elbilen ikke hadde slått på vannet.
«Strøm vil ikke forlate batteripakken»
Men dette ville være tilfelle er svært usannsynlig, om ikke umulig.
Anders Grauers, lektor i elektroteknikk ved Chalmers tekniske høyskole, sier til Vi Bilägare at han forstår hvorfor redningspersonell gjorde som de gjorde og at de tok den sikre siden før det farlige.
Men litt natur hvor batteriet til en nedsenket elbil ville utgjøre en fare for redningsmenn, kan han ikke forestille seg.
– For å få et støt må du være en del av en lukket krets. Strømmen må finne en vei gjennom kroppen, sier han.
For å få støt fra en elbil, må man derfor ha kontakt med batteriets plusspol med en del av kroppen, og minuspolen med en annen. Det er ikke lett å få til.
– Strøm vil ikke forlate batteripakken. Det tar alltid den letteste veien mellom pluss og minus, sier hun.
Batteripakkene i elbiler er forsvarlig forseglet og skal som regel ikke slippe inn vann. Hvis dette skulle skje, er det mest sannsynlige scenariet at det vil være en kortslutning inne i batteriet, hvoretter hovedsikringene vil gå og la bilen stå uten strøm.
Grunnen til at vi har lært å holde elektroniske enheter unna vann er at en våt brødrister eller hårføner teoretisk sett kan bli levende, siden vann har en viss ledningsevne (faktisk er det saltene i vannet som leder strømmen, så destillert vann er ikke ledende) .
Siden nettstrømmen i et hus er jordet, kan den som holder en våt hårføner i den ene hånden og for eksempel vannkranen i den andre, potensielt lage en forbindelse mellom fase og jord og dermed lukke en krets. Da kan det bli farlig.
Derfor er jeg det de fleste hjem i dag er utstyrt med jordfeilbrytere, som i en slik situasjon burde kutte strømmen før noen kan komme til skade.
En elbil er derimot ikke jordet. Det er knyttet til seg selv. Selv om du står i knedypt vann og holder en våt Tesla i hånden, får du ingen strøm gjennom kroppen. Anders Grauers sammenligner det med en fugl som sitter på en kraftledning. At det går titusenvis av volt gjennom ledningen er ikke noe problem for fuglen, så lenge kretsen ikke er lukket.
Ikke engang ifølge Tesla håndbok for redningspersonell En nedsenket bil gir en viss risiko for elektrisk støt. «Behandle en nedsenket Model Y som ethvert annet nedsenket kjøretøy. Model Y-kroppen gir ingen økt risiko for elektrisk støt når den er nedsenket i vann,» skriver de der.
Selskapet advarer imidlertid mot å bruke en bil som har vært utsatt for vann uten først å ha fått den kontrollert av et verksted.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»