Etter Nederland utvider Tesla sitt pilotprogram. Nå har også nordmenn, tyskere, franskmenn og belgiere tilgang til selskapets ladenettverk.
Uavhengig av merkepreferansen din når det kommer til biler, er drivstoffinfrastrukturen en uunnværlig hjørnestein. For biler drevet av fossilt brensel spilte det ingen rolle – en Mack gjør det. I elbilens tidsalder er det mer komplisert enn som så, og det er stor forskjell på de ulike merkene.
Eller egentlig, Tesla er det rare egget. Konsernsjef Elon Musk forsto tidlig at hvis elbiler skal bli en realitet for massene, trengs det et ladenettverk. Siden ingen andre tok den ballen, gjorde Tesla det selv. Siden den gang er det bygget over 30 000 lastere på over 3000 lokasjoner.
Dette er også et av de store konkurransefortrinnene Tesla har ved salg av biler. Ingen andre har løst det slik at lading på lange reiser blir så tilgjengelig og enkel å bruke.
Men snart blir det forskjell når Tesla har tenkt å dele. Et pilotprosjekt ble lansert i november for å gi eiere av elbiler fra andre merker tilgang til Superchargers. Opprinnelig var det i Nederland og bare noen få ladestasjoner (10). Nå har de utvidet og åpnet 15 ladestasjoner i Norge og 16 i Frankrike.
Teslas åpning er ennå ikke i Sverige
Som eier av for eksempel en Audi, Volvo eller Peugeot kan du laste ned Tesla-appen og velge «Charge your non-Tesla» for å få tilgang. Du kan velge å betale med gebyr eller abonnere på tjenesten for å få en lavere pris per kWh. Prisene varierer avhengig av marked, men i Norge koster et abonnement 129 kroner per måned og derfor er kostnaden per kWh 2,70 kroner.
Dessverre kan ikke svenske elbilister på lange reiser benytte seg av tilbudet. Kun innbyggere i de respektive landene har tilgang, samt Belgia og Tyskland.
Ny Teknik tok kontakt med Tesla for å finne ut om pilotprosjektet kommer til Sverige snart, men vi fikk først det offisielle svaret: «Det har alltid vært vår ambisjon å åpne Supercharger-nettverket for elbiler som ikke kommer fra Tesla og dermed oppmuntre til flere sjåfører for å bytte til elektrisk drift».
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»