HÅNDVERK
Norge har et avansert dronesenter for å oppdage og kontrollere droner på flyplasser. Sverige har det ikke. Men Swedavia forsikrer at flysikkerheten på Arlanda er like høy. Samtidig meldes det at to av de tre politietterforskningene som ble satt i gang etter varslene om mistenkelige droneobservasjoner over Arlanda er stengt.
SVT Nyheter besøkte Gardermoen i Oslo, hvor det er satt opp en sentral kontrollsentral for droneflyging på flere flyplasser i landet. Personalet kan oppdage og dokumentere droner, samt spore dronepiloter.
Ifølge Nikola Tufekcic, leder for antidroneprogrammet i Norges Avinor, hjalp utstyret dem mye.
– For oss er det et spørsmål om flysikkerhet, sier Tufekivc til SVT.
Swedavia er ansvarlig for flysikkerheten på Arlanda. Sikkerhetssjef Mats Paulsson sier Swedavia aldri kommenterer hvilke systemer eller metoder knyttet til sikkerhetsarbeid som brukes, men sier til TT:
– Vi har ikke noe stort dronesenter, slik Avinor beskriver.
Like høy sikkerhet
Paulsson forsikrer at selv om Swedavia brukte andre metoder, ville flysikkerheten på Arlanda vært like høy som på andre flyplasser. Han understreker at prosedyrene er de samme, uavhengig av om uidentifiserte objekter i luftrommet oppdages visuelt eller på andre måter.
– Selv med en teknisk deteksjon vil luftrommet være stengt til man er hundre prosent sikker på at det ikke er noe i luftrommet, sier Paulsson.
– Det er ingen risiko for flysikkerheten i ledelsen vi har på Arlanda sammenlignet med andre flyplasser.
Nylig ble flytrafikken på Arlanda lammet i noen timer natt til 8. – 9. september på grunn av mistanke om droner i området. Det er imidlertid uklart om dette var droner.
– Vi følger til punkt og prikke alle eksisterende prosedyrer og rutiner rundt denne typen arrangementer. Så det var aldri noen flysikkerhetsrisiko knyttet til dette, sier Paulsson.
«Nok tid»
Politiet sier at Swedavia ikke var i stand til å gi dokumentasjon utover visuelle observasjoner sist søndag.
– Det er nok på tide å gå gjennom delen som gjelder muligheten til å oppdage droner og fremfor alt å avvise ulike påstander. Det betyr høye kostnader, sier Per Engström, seksjonsleder i Nasjonal operasjonsavdeling (NOA) i politiet, til SVT.
Etter flere hendelser bestemte Kastrup i København seg for å kjøpe et antidronesystem.
– Vi har investert i avanserte teknologier for å oppdage og identifisere droner i luftrommet rundt flyplassen, sa Johnnie Müller, sikkerhetssjef ved København lufthavn, til DN forrige uke.
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»