Sju av selskapene som inngår i studien er fra Värmland, inkludert Thermia og Elvenite. Seks barrierer for grenseoverskridende aktiviteter ble definert i studien. Det handler i stor grad om mangel på informasjon om hva som faktisk gjelder i det andre landet. Handel og næringsliv ville blomstre dersom de tenkte barrierene ble revet.
– Vi ønsker å øke mulighetene for at bedrifter langs den svensk-norske grensen kan få et større arbeidsmarked å jobbe i, sier Katarina Nordmark, prosjektleder i fylkeskommunen.
– Dette tjener til å bryte ned grensebarrierer.
Jeg burde ha lært
Men riksgrensen har alltid eksistert, så bedriftene i Värmland og Hedmark burde ha lært seg å klare den nå, ser det ut til.
– Vi er vant til det og dette utgjør i seg selv også en mental barriere. Vi tror at det er samme land, at det som fungerer i Sverige fungerer på samme måte i Norge, sier Katarina Nordmark. Jo lenger du kommer fra grensen, jo mer forskjellige kan de mentale barrierene fremstå. Det kan virke veldig vanskelig der.
– Med denne rapporten kan vi henvende oss til partnere fra begge land og de vil umiddelbart få et klarere bilde av hva slags problemer som gjelder, sier Mikael Sondell, prosjektleder ved Grensetjenesten Norge-Sverige.
– Det hender at folk ser til Stockholm i stedet, fordi de synes det er lettere å bli i sitt eget land, sier Katarina Nordmark fra regionrådet.
– Gjennom denne studien ønsker vi å få bedrifter til å forstå at grensen kan overskrides.
Grensen går på den mentale måten
Selv om virksomheter har en lang og sterk tradisjon for å operere over den norsk-svenske grensen, er det fulle potensialet langt fra nådd. Grensen er i veien: den mentale grensen.
– Bedrifter er ennå ikke klare til å ta den nødvendige tilnærmingen for å etablere seg på det norske markedet, for å sette seg inn i bedriftskulturen, tilpasse seg nye systemer og forberede seg på drift i Norge, sier Mikael Sondell.
– Det viktige er å nå bedriftene tidlig med beskjeden om at gjør man det fra starten av, blir det en positiv opplevelse.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»