At den norske regjeringen kan tenke seg å konvertere rundt 1,5 milliarder svenske kroner av SAS-gjeld til aksjer, kan sees på som en hjelp for flyselskapet. Luftfartsanalytiker Jan Ohlsson tror imidlertid ikke dette tiltaket alene er nok til å redde selskapet.
– SAS har gjeld på 20 milliarder SEK totalt. Sammenligner vi med flyselskapet Norweigan, som er så godt som gjeldfritt for øyeblikket, er det fortsatt en lang vei å gå, sier han.
Norge må handle forsiktig
Beskjeden om en mulig konvertering av aksjer i stedet for ny kapital, mener Ohlsson var ganske forventet for SAS. Han forklarer dette med at den norske stat må opptre varsomt i denne saken for å unngå alvorlige konsekvenser.
– Mange jobbmuligheter i nybygde private flyselskaper i Norge står på spill. Selv småsparere som har investert aksjer i mindre flyselskaper. Så man kan ikke kaste bort mye skattepenger på SAS, mener den norske ministeren, sier Ohlsson.
Du vil beholde SAS
Ifølge Ohlsson er det fortsatt i Norges interesse at SAS overlever.
– Norsk flytrafikk er den mest lønnsomme og lønnsomme av de tre skandinaviske landene og innenlandstrafikken er ekstremt viktig. De vil gjerne beholde SAS som konkurrent og aktør slik at andre flyselskaper eller SAS selv ikke får monopol.
Hør luftfartsanalytiker Jan Ohlsson snakke om SAS og den norske regjeringen i klippet over.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»