LO angriper matgigantene 1. mai

Et 42 meter langt banner med meldingen «Coop, Axfood og Ica – lavere matvarepriser” vil dekke LO-obligasjonen på Barnhusgatan 18 i Stockholm 1. mai.

Budskapet må trykkes i reklamefilm også når LO angriper matgigantene.

– Det er bare å si at konsentrasjonen i matvarehandelen må utfordres, sier LO-president Susanna Gideonsson til Expressen.

Gideonsson er spesielt kritisk til Coop.

– Det er vår kjede, jeg har vært medlem der lenge. Ideen har lenge vært god mat til rimeligere priser, men nå spiller det ingen rolle hvilket selskap det er: Mat er like dyrt overalt, sier han.

Starter i bankene

Matgigantene har tidligere forsvart seg med å hevde at økende kostnader ligger bak prisøkningen.

– Men de har lange kontrakter. Varene de selger i dag er kjøpt for lenge siden. Dette er faktisk folk som har råd til å spise og leve, sier Susanna Gideonsson.

Men kritikken vil også rettes mot banker som «tjener rekordoverskudd når renten stiger».

– De går med overskudd selv om folk har det ekstremt vanskelig, sier Susanna Gideonsson.

LO-toppmøtet kaller regjeringen «både blinde og døve» og ber om «forsiktige tiltak»

– Det er som om regjeringen ikke merker hva som foregår. Vi får meldinger om at barn spiser mer i skoler og barnehager fordi familier ikke har råd til mat. Det trengs mer presise tiltak, som en midlertidig økning av barnebidraget, sier han.

– Vi ser at EU-land pluss Norge har betalt riktig med subsidier for strøm og det har til og med fått ned inflasjonen i Norge. Men her i Sverige har halve Sverige gitt tommel opp. Ingenting skjer, om regjeringen er blind og døv eller sover lar jeg det være usagt.

FOR Å VITE MER: Premie Matgigantene holder igjen: de tror på reduserte priser
Tre korte ord om inflasjon: «Vinteren er over.»

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *