Systembolaget, AB Volvo og IKEA havner på toppen av selskapets omdømmeindeks i 2023. LKAB går inn på en syvende plass etter ikke å ha vært på listen i det hele tatt tidligere år.
Det er selskapet Kantar Public som måler omdømmet til svenske selskaper for fjortende år. Svenskene kan bruke en undersøkelse for å svare på spørsmål om tillit til bedrifter og kvaliteten de føler bedrifter har. Kantar Public skriver:
«En nykommer i år er et annet statlig selskap med stor medieinteresse den siste tiden, LKAB. Selskapet går rett inn i de mest populære merkene (en verdi på 60 eller mer).»
– Dette er et bevis på at arbeidet som gjøres av alle i LKAB setter spor i omverdenen. Den relativt nylige oppmerksomheten til vår overgang og dens betydning for klimaet spiller absolutt en rolle, men jeg tror vårt engasjement og ansvarlighet i alle aktiviteter betyr noe i det lange løp. Hver LKAB-ansatt bør strekke på skuldrene og være stolt av denne stillingen, sier Niklas Johansson, direktør for kommunikasjon og klima i LKAB.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»