Dagens Ljud & Bild ble født i Norge som et blad for alle de som hadde en rett å sette opp – med TV/SAT/Hifi-lyd – men har sakte endret seg til et nordisk blad på papir og nett.
For 30 år siden var det ingen flatskjermer eller hjemmekino. Den gang var en 28-tommer en flott TV, for ikke å snakke om en 32-tommer, som kostet et par månedslønner. Lyden kom fra to høyttalere i stereo og fordi TV-en ikke hadde lydutgang, ble stereoen aldri koblet til TV-en.
Siden den gang har markedet nesten blitt revolusjonert av en teknologi som ingen kunne forestille seg i 1992. På den tiden var TV like dyp som bred og hadde latterlig lav oppløsning sammenlignet med dagens 4K og 8K. Du kunne bare ringe med mobiltelefoner og filmene var det du leide på VHS-kassetter i nærmeste kiosk.
De første testene for avisen ble gjort i stuene til journalisthjemmene, som var en blanding av frilansere og fast ansatte. Gründerne Cathrine og Richard Badendyck skapte sammen med Terje Johansen noe helt annet enn datidens typiske hi-fi-magasiner. Det var knapt noen som testet VHS-TV-er og videospillere, det fantes ikke engang et hi-fi-magasin for å håndtere tangen.
De første årene var preget av en ukuelig gründerånd, med en salig blanding av TV, hifi og teknologi. Og ofte tester nye formater og produktkategorier.
Siden surround fortsatt var et ukjent begrep for mange, benyttet redaksjonen anledningen til å omskrive den nyefor ingen i det øyeblikket hadde den fjerneste anelse om hvor stort det kom til å bli.
Da DVD-spilleren kom ut i 1997 begynte en ny æra for både magasinet og markedet. Interessen for hjemmekino var lunken i begynnelsen, men mot årtusenskiftet eksploderte etterspørselen og leserne kan rett og slett ikke få nok av hjemmekinotesting.
Sammen med TV, hi-fi og satellittkoordinater dekket bladet, som nå har skiftet navn til Lyd & Bilde, et stort informasjonsbehov. Lesertallene har steget.
Internett slik vi kjenner det i dag fantes ikke, så du måtte lese avisene for å finne alle råd og informasjon som nå er lett å finne på nett.
Vendepunktet i årtusenet
På begynnelsen av 2000-tallet var hjemmekino godt etablert og markedet virket umettelig.
Lesernes svar kunne ikke være feil. De kan rett og slett ikke få nok av testing av surroundforsterker og surroundhøyttaler. Etter hvert til og med projektorer og flatskjermer. Ikke den typen vi ser i dag, med veldig tynne rammer og mange megapiksler med oppløsning. På den tiden var flatskjermer alt annet enn flate, oppløsningen var latterlig lav, og lyden var enda dårligere enn tykke TV-er med bilderør.
Omtrent samtidig skjedde det en revolusjon på fotomarkedet og plutselig ville alle lese om digitale kameraer. Vi begynte å teste dem da 2 megapiksler var mye i et kamera.
Vi har fått mange irettesettelser fra hi-fi-lesere som ikke kunne forstå hva kameraer hadde med et hi-fi-magasin å gjøre, men sannheten er at L&B aldri bare var et hi-fi-magasin. Det var og er et magasin og nettsted for forbrukerelektronikk og nye teknologier.
Kameramarkedet har gjennomgått en eventyrlig vekst og leserne har fulgt det med en umettelig trang etter mer kunnskap. Plutselig har kameramarkedet mangedoblet seg og blitt en gullgruve for en industri som alltid er på jakt etter den neste store tingen å selge til forbrukerne.
Det kom på slutten av 2000-tallet da mobiltelefoner begynte å få nyttige kameraer. Og alle vet hva som skjedde etter at Apple lanserte iPhone i 2007. Plutselig skulle alle ha en ny mobiltelefon, med det beste kameraet du kunne finne. Siden den gang har mobiltelefonen vært en viktig del av den redaksjonelle miksen. Som på den tiden også inkluderte digitale kameraer og datamaskiner, nødvendig for å overføre bilder fra kameraer og inn i en skriver.
Igjen ble vi irettesatt av lesere som kun var interessert i forsterkere og høyttalere, men protestene avtok etter hvert som antallet lesere økte.
I 2003 ble avisen utgitt på svensk og redaksjonen ble utvidet med svenske journalister. I 2012 ble den slått sammen med den gamle svenske avisen med samme navn. På den tiden hadde vi journalister fra tre land og publiserte L&B i Sverige, Norge og Danmark.
L&B i Norden
Det gjør vi fortsatt, men vi har siden også grunnlagt Ljud & Bild på nett og på finsk i Finland, og har en engelskspråklig nettversjon som har vokst raskt.
For 30 år siden var leserne interessert i å finne troverdige TV- og hi-fi-tester. For 20 år siden var det snakk om hjemmekino og flatskjermer. For 15 år siden var det bare Blu-ray og for 10 år siden var kameraer og mobiltelefoner etterspurt.
I dag er leserne interessert i smarthus og moderne TV-er, men de har ikke mistet interessen for god lyd. HiFi er alltid populært og utgjør sammen med TV ryggraden i L & B sin profil.
Derfor vil vi fortsette å gi hi-fi-interesserte god lesning, selv om de skylder på oss for testing av elbiler. Vi vet at de vil tilgi oss for det også.
For akkurat som oss vet de at alt handler om moro, og vi har tenkt å fortsette med det i 30 år til.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»