Si din mening om dette temaet!
Et stort flertall av lærerne svarer i en ny undersøkelse at mobilbruk forstyrrer undervisningen.
– Det er svært bekymringsfullt at så mange som 75 % av elevene svarer at elevenes bruk av mobiltelefon forstyrrer undervisningen. Dette er en erkjennelse av behovet for en sterkere skjevhet, sier lederen Helle Christin Nyhuus i lærerteamet.
Lectorlaget selv står for etterforskningen. De aller fleste som har ulovlig jobb på videregående.
Han mener dagens praksis ikke fungerer
Det sa utdanningsminister Kari Nessa Nordtun (AP). Politisk nabolag forrige uke at han ikke finner gode grunner til å gjøre mobiltelefoner til en del av skolehverdagen.
Han ba Utdanningsdirektoratet sette i gang et arbeid som skal ende med en klar anbefaling om at skolene skal være fri for mobile enheter.
Dette er et tydelig skifte fra tidligere utdanningsminister Tonje Brenna (AP), som mente at skolene selv burde bestemme.
Den nye kunnskapsministeren ser derfor ut til å nyte godt av lærernes støtte. Forbundet kaller det et trendskifte.
– At 7 av 10 etterlyser nasjonale retningslinjer kan være et uttrykk for en følelse av at dagens praksis på lokalt nivå ikke fungerer, mener han Nytt hus.
Studentorganisasjonen er uenig
Leder i Petter Elevorganisasjon Andreas Lona mener mobiltelefonen har en så sentral plass i samfunnet at studentene må lære seg å håndtere den.
– I samfunnet spiller mobiltelefonen en nøkkelrolle og vi mener at skolene har et ansvar for å forberede elevene på det arbeidslivet. Med innføringen av et nasjonalt direktiv om at mobiltelefoner ikke skal brukes i skolen, mister skolen denne muligheten, sier Lona.
Ifølge ham skal også mobiltelefoner integreres i klasserommet.
– Det er mulig å ha lokale retningslinjer, men det viktigste er at elever på lokalt nivå kan være med på utformingen av retningslinjene.
Lona, sier at han ikke er fremmed for å forby mobiltelefoner i enkelte klasser eller klasserom, men at lokaldemokratiet ikke bør råde over grunnskolen.
– Er du ikke bekymret for undersøkelser som viser at det er mer mobilmobbing på skolen?
– Ja, selvfølgelig. Men vi tror hovedårsaken til dette er at elevene ikke har fått opplæring i sikker bruk av mobile enheter, svarer Lona.
Stor variasjon
Lærerforeningen forteller at mobilitetsreglene varierer mye mellom ulike skoler.
– Vi tror det er derfor så mange nå ønsker nasjonale regler, sier Nyhuus.
Han ber om at lærere involveres når de nye retningslinjene utvikles.
– For å styre fellesskolen, i samme ramme, er det viktig å lage felles kjøreregler. Lærergruppen mener at Utdanningsdirektoratet må involvere de i klasserommene i dette arbeidet, sier han.
Utdanningsforbundet mener også at lærere bør involveres når nye regler skal etableres.
– Det er helt avgjørende at et nytt regelverk ikke begrenser lærernes mulighet til å gi tilpasset undervisning til beste for elevene, skriver leder Steffen Handal til NRK.
Han mener skolene trenger mer kunnskap for å kunne håndtere bruken av mobile enheter på en positiv måte.
– Nasjonale anbefalinger må først bidra til å styrke kunnskapsgrunnlaget som skolene trenger når de skal håndtere disse problemstillingene i hverdagen.
Hva mener du? Bruk kommentarfeltet nedenfor for å si din mening.
HI!
Velkommen til dialog i NRK. Siden du har logget inn på andre NRK-tjenester, trenger du ikke logge deg på igjen her, men vi trenger ditt samtykke til våre brukervilkår for nettbasert dialog
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»