Etter bZ4X-elbilskandalene lar Toyota Norge kjøpere returnere og kansellere bilene sine gratis. Svenske kjøpere som ønsker å gjøre det samme, må i stedet betale en høy avgift.
Toyota bZ4X elbil fikk mye kritikk for sin dårlige rekkevidde. I en tidlig norsk test var bilen 36 % kortere enn WLTP-tallet, et usedvanlig dårlig resultat. Da ams-testteamet kjørte Toyota bZ4X AWD mot Nissan Ariya, var rekkevidden 226 km.
En av Recharges lesere forteller hvordan han bestilte en bZ4X i juni 2022, med forventet levering senest i januar 2023. Han fikk da beskjed om at leveringen var utsatt til mai. Toyota Sverige har valgt å vente med leveranser til april-mai da en stor programvareoppdatering skulle rulles ut.
Etter å ha deltatt i rapporterte om bilens rekkevidde, forsøkte leseren å avskrive bilen sin akkurat som kjøpere i Norge kunne gjøre gratis. Den svenske generalagenten er imidlertid uenig. Når det gjelder biler som allerede er i produksjon, er kjøperen pålagt å betale et gebyr, svarte den lokale Toyota-forhandleren.
«Hvis du ønsker å avbestille/kansellere, gjelder MRF-betingelsene i kjøpekontrakten», skriver salgssjefen i selskapet i en epost til leseren som ams har sett. Ifølge dem må han betale 15 prosent av bilens pris, pluss 50.000 SEK for den tapte miljøpremien for bilen for å kansellere bestillingen.
For de dyrere modellvariantene med firehjulsdrift koster det i så fall nesten 100 000 SEK.
Recharge kontaktet Toyotas presseansvarlig Christian Hallin for kommentar. Via e-post gir han oss det samme svaret som andre publikasjoner også har fått: at kunder som ikke ønsker å fullføre sine kjøp blir henvist til sine forhandlere.
– Målet vårt er alltid at kundene våre skal føle seg fornøyde med kjøpet sitt, sier Christian Hallin.
Dårlig fra Toyota Sverige.
«Henivne zombieforsker. Uhelbredelig matspesialist. Lidenskapelig nettinteressert.»