I dag tar det mer enn fem timer å reise mellom Stockholm og Oslo med tog. For tiden pågår to ulike prosjekter, begge med mål om å redusere reisetidene.
Et av prosjektene har som mål å bygge om og rette opp eksisterende jernbaner til en kostnad på over 50 milliarder svenske kroner. Det andre gjelder bygging av en helt ny jernbane for høyhastighetstog, som vil koste rundt 170 milliarder Svensk Radio Echo.
Ifølge estimater kan reisetiden mellom hovedstader reduseres fra mer enn fem timer til mindre enn tre. De tiltenkte reisende er personer som flyr mellom Oslo og Stockholm i dag.
Kina ønsker å se høyhastighetstog
Kina kan vurdere å investere i en høyhastighetsbane mellom Stockholm og Oslo.
– Det er et lønnsomt prosjekt som man tjener penger på etter noen år, forteller Alf S Johansen fra grenseutvalget Värmland-Østfold, som koordinerer høyhastighetsprosjektet, til Ekot.
En kinesisk delegasjon reiste til Oslo for et par uker siden for å diskutere planene.
– Vi diskuterte hvordan Kina eventuelt kunne hjelpe med finansiering og med utvidelsesevner og kompetanse, forteller Alf S Johansen til Ekot.
Den kinesiske næringslivsdelegasjonen til China Association for the Promotion of International Economic and Technical Cooperation besøkte Oslo i midten av januar. Det sa delegasjonsleder Huang Xin til nordmannen Avisen at Kina ønsker å samarbeide med Norge og Sverige i dette prosjektet med både arbeidskraft, kompetanse og finansiering, melder Ekot.
– Det ville bidra til bedre samarbeid i Norden og raskere utvikling av regionen, sier Huang Xin til Dagsavisen.
Investeringen er en del av Kinas planer for en ny Silkevei som vil gjøre det lettere å sende varer og varer mellom Asia og Europa. Kina og kinesiske selskaper har også vist stor interesse for andre store infrastrukturinvesteringer. I Sverige ønsker to kinesiske selskaper å bygge Nordens største containerhavn i Lysekil.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»