Svenske Freshsound tar 22 millioner kroner i ny kapital, mens en annen blokk tar 46 millioner kroner og får Axwell som partner. Merlin og SoundCloud har signert en ny samarbeidsavtale som betyr at India nå kan bruke brukersentrert distribusjon på plattformen. Det og andre ting med Daniel Johansson.
—–
Frisk lyd kunngjør at det har hentet inn 2 millioner euro i en ny investeringsrunde ledet av Zenith Venture Capital OG Justert. Freshsound ble grunnlagt i 2021 av Stevie Gyasi OG Sarah Larsen og har en lisensieringsplattform med prisalgoritmer og anbefalingsløsninger for å hjelpe kunder med å finne og lisensiere musikk effektivt.
Tanken er at underholdnings- og reklameselskaper skal kunne lisensiere musikk til innholdet raskt og billig.
Stevie Gyasi, administrerende direktør i Freshsound, sier:
– Investorene våre anerkjenner den viktige rollen vi har når det gjelder å endre prosessen for å få rettigheter til å bruke kommersielt utgitt musikk i film, TV, reklame og spill. Denne investeringsrunden vil hjelpe Freshsound med å bygge sin profesjonelle filmproduksjonsbase innen reklame og produksjon, og øke potensialet for musikkskapere til å tjene penger og for innholdsskapere til å lage enda mer effektfullt innhold.
Andre investorer inkluderer f.eks Kristina Tunkrans, Gustav Nordlindh OG Shiv Prakashsom ledet investeringsteamet til hypgnose.
—–
Den svenske NFT-plattformen en annen blokksom ble lansert i august 2022, har hentet inn 46 millioner SEK i ytterligere risikokapital fra Stride.VC OG Axwell fra Svensk hjemlig mafia. Fra før det er Stefano Angelo også partner i selskapet.
Anotherblock lar fansen kjøpe sanger og dele streaminginntektene som genereres fra sangene. Siden august har de gjort rettighetene til å streame inntektene av låtene tilgjengelig med Rihanna, The Weeknd, Martin Garrix, Alan Walker, Metro Boomin, Offset OG R3HAB.
I forbindelse med investeringen varsler anotherblock at den vil åpne plattformen mer og la flere uavhengige artister og skuespillere selge sangandeler. Michel D. TraoreAdministrerende direktør og medgründer av anotherblock, sier:
– Vårt hovedmål det første året var å utdanne og demonstrere produktet vårt. Fremover handler det om å nå et enda bredere publikum, spesielt utenfor kryptosfæren, og gjøre det mulig for enda flere skapere å engasjere seg. Blockchain har for tiden flere aktive brukere og flere muligheter til å engasjere dem enn noen gang før, og åpner for uendelige muligheter for kombinasjonen av musikkrettigheter og teknologi. Det er ekstremt verdifullt å ha investorer i verdensklasse ombord på denne reisen.
—–
svensk Coritesom i likhet med anotherblock lar fansen støtte artistene sine økonomisk ved å kjøpe og motta en del av fremtidige streaminginntekter, har lansert en ny serie NFT-er av den britiske rapperen Sentral Cee.
Den som selger sine aksjer er produsenten Unge Chencdet sier:
– Å gi lytterne muligheten til å legge pengene sine i musikken er en game changer for meg. Det kan være tøft å leve som artist, så dette er en fin mulighet for artister og produsenter.
—–
SoundCloud har inngått en samarbeidsavtale med samarbeidsorganet til uavhengige selskaper Merlin som betyr at indies nå kan dra nytte av den brukersentriske distribusjonsmodellen som SoundCloud har tatt i bruk i noen år nå.
Modellen heter FPR, eller Royalty drevet av fansog betyr at hver brukers inntekter fordeles utelukkende på musikken den bestemte brukeren har lyttet til.
Jeremy SirotaAdministrerende direktør i Merlin, sier i en pressemelding:
– Merlin er stolt av å samarbeide med SoundCloud og bringe sin innovative fan-drevne royaltybetalingsmodell til våre globale medlemmer. Dette partnerskapet gir våre medlemmer og deres artister nye inntektsmuligheter, i tillegg til at fans kan støtte sine favorittartister direkte fra Merlins globale medlemskap. Dette partnerskapet vil styrke Merlins fellesskap av uavhengige rettighetshavere og gi dem og deres artister verktøy for å bygge tettere relasjoner med fans.
Først også samarbeide Warner Music Group med SoundCloud rundt FPR-modellen.
—–
SoundCloud lanserte også den nye Fans-funksjonen, som lar artister identifisere sine superfans på SoundCloud for Artists og kunne kommunisere direkte med dem.
Selve analysen ligner på det som for øyeblikket er tilgjengelig på Spotify for artister, men SoundCloud tar det et skritt videre og lar artister sende meldinger og tilbud om konsertbilletter, merchandise, men også bare for å ha en dialog med sine mest hengivne fans gjennom plattform. For de som ikke ønsker å motta slike meldinger, kan funksjonen slås av.
—–
Sørkoreansk etikett HYBE(BTS utvidelse blant andre), ga ut sangen Maskerade med kunstneren MIDNATT, som ved hjelp av AI synger sangen på 6 forskjellige språk. HYBE kjøpte selskapet i fjor Super tonesom utviklet AI-teknologi for å generere stemmer nøyaktig, og dette er teknologien som ble brukt.
Artistenes AI-modeller som finnes er allerede i stand til å håndtere andre språk, men de krever at det finnes en modell som kan brukes. Igjen sang MIDNATT på 6 forskjellige språk, og så ble AI-teknologi brukt for å få det til å høres bedre ut på forskjellige språk.
—–
Etter noen uker med konflikt mellom Halv (Facebook/Instagram) og det italienske selskapet SIAE, ser det nå ut til at partene har blitt enige, i hvert fall midlertidig. Katalogen som SIAE har hentet fra Meta-tjenestene er dermed reaktivert.
Ifølge SIAE har Meta i det vesentlige oppfylt de forventede kravene, selv om enkelte detaljer ikke er offentliggjort. I en tidligere pressemelding hadde Meta sagt at SIAE ønsket å tredoble lisensavgiften i forhold til forrige kontrakt, men SIAE mener at den nye lisensavtalen ikke er sammenlignbar med den gamle.
Den nye avtalen legges frem etter at Konkurranse- og markedstilsynet mer eller mindre har «tvunget» Meta til å sette seg ved forhandlingsbordet. Den nye avtalen er midlertidig, og SIAE skriver i en uttalelse:
«SIAE uttrykker tilfredshet med dette resultatet, søkt og oppnådd. Vi vil imidlertid fortsette å ivareta interessene til våre medarbeidere. Vi vil arbeide utrettelig for å oppnå en endelig avtale som er varig og basert på rettferdighet og åpenhet, som kreves av den europeiske opphavsretten direktiv».
—–
Tidligere i år utgitt Google en beskrivelse av AI-modellen MusicLM, sammen med ulike eksempler. MusicLM er drevet av tekstbasert generativ AI, så du lager musikk på samme måte som du kommuniserer Chat GPT.
En prøveversjon er nå åpnet via Test kjøkken AI, som er en slags «lekeplass» hvor brukere kan rangere og gi tilbakemelding på Google-demoer. Foreløpig er det imidlertid ikke åpent for alle på en gang, men du må skrive deg på en venteliste først.
https://aitestkitchen.withgoogle.com/
—–
Wall Street Journal de laget en 7 minutters video som viser godt hvordan Spotify bruker kunstig intelligens for å lage best mulig anbefalinger.
Teknikkene som brukes er for eksempel kollaborativ filtrering, der måten sanger på plattformen konsumeres og legges til spillelister mellom brukere sammenlignes på, innholdsbasert filtrering som inkluderer lydanalyse av alle sanger og analyser også tekster og relaterte tekster og forsterkning. læring som brukes i kunstig intelligens for å lage systemer som kan lære seg å fungere bedre over tid.
Videoen er et kort lynkurs i de «algoritmene» som alle snakker om, og den beskriver ganske godt hvordan den fungerer bak kulissene.
—–
Daniel Johansson
daniel@musikindustrin.se
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»