Jens Guthe har en veldig dyr hobby. Han kommer gjerne tidlig, helst i elbiler som ingen har hørt om.
64 år gamle Jens Guthe er nå på sin syvende elbil siden 2011, men han hevder bestemt at han ikke er noen bilnerd. Vanligvis handler det faktisk om å jakte på banker, med et spesielt område for anti-hvitvasking og terrorfinansiering. Men hvor kommer interessen for elbiler fra?
– Jeg har alltid vært veldig interessert i teknologi, og derfor syntes jeg det var veldig gøy med elbiler. Da teknologien begynte å bli brukt i biler, synes jeg det begynte å bli spennende. Jeg er ingen bilfanatiker, men en idiot som er interessert i teknologi.
Vi testet Fisker Ocean One:
Mye av det er bra, noe av det er litt tvilsomt
– Så du kjørte ikke på elbilbølgen fra begynnelsen av?
– Jeg håper Buddy- og Think-epoken går over. Jeg prøvde en Tazzari og trodde min siste time var kommet da jeg havnet mellom to lastebiler på motorveien, så jeg slapp plastbilene.
– Plastbiler, altså…
– Men da «trillingene» kom, satset jeg på en Mitsubishi i-MiEV. Jeg liker å si at jeg hadde et brennende engasjement for miljøet, men mest fordi jeg var lei av å stå i kø. Jeg fikk den røde løperen fra Asker og dro til byen og da var jeg fornøyd.
– Er Mitsubishi i-MiEV også litt spesiell?
– Ja, og jeg pyntet den litt. I pionertiden var det nødvendig med litt humor. Jeg kjøpte den største potteslangen, boret den inn i bakskjermen og hengte en grønn stikkontakt på slangen. Jeg byttet også ut hornet med et firkantet.
– Var du også blant de første som rodde Tesla Model S i Norge?
– Ja, og Tesla vasket også bilen min hver gang jeg skulle for å fikse noe. Alt var nytt for både Tesla og oss. Selv de som var ansatt visste nesten ingenting om bilen, om å ta seg av billevering eller noe annet. Så de måtte begynne å svare på spørsmål også, og da måtte vi informere dem om at vi var organisert i en Facebook-gruppe. Men det var veldig gøy og hos Tesla på den tiden var de veldig lydhøre.
– Var det spesielt å ha en så innovativ bil så snart?
– Først og fremst var det noe helt annet. Det var en kjøremaskin. Mens de andre var biler med en liten iPad inni, Hvor Tesla S en iPad med hjul. Etter den perioden blir jeg nesten lobotomist, fordi jeg blir lei av alle knappene på en BMW eller Audi.
– Du solgte nettopp en Skoda Enyaq og fortsatte å garasjere den sjeldne Xpeng G3-fuglen. Hvorfor valgte du Fisker Ocean nå?
– Jeg bestilte den fordi den har alt Tesla ikke har. Og det er en ekte SUV med hengervekt, men uten foldedører, selv om de var fine…
HI! Kjenner du noen som burde vært med i denne spalten? Noen som har en elbil de liker og vil fortelle oss om den? Kanskje det er deg også? I alle fall, vennligst gi oss beskjed:
Gi oss et tips!
Her kan du sende tips til elbil.no for nyheter og greier.
Registrering!
Skaff deg Norsk elbilforening ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»