Kaliber-journalisten utga seg som kjøper av rideprodukter og reiste til byen som er sentrum for produksjon av hestetilbehør, Kanpur, i Nord-India.
Det er 45 grader varmt når de viser oss de dårlig ventilerte fabrikkene. Det meste av rideutstyret som selges i svenske butikker er laget her.
Dette inkluderer for eksempel hodelag, hva hesten har på hodet ved ridning, saler og grimer.
I lokalene som vi kunne besøke er deler av hodelaget limt og malt, men operatørene bruker ikke masker eller hansker.
Det meste av hesteutstyrSaler, grimer og hodelag er laget av skinn. Over 100 forskjellige kjemikalier kan brukes i solingsprosessen, noe som gjør operasjonen farlig for arbeidere.
I tillegg bidrar støv og hudpartikler til økt risiko for astma og luftveiskreft. I ingen av garveriene vi besøker ser vi arbeidere som har på seg verneutstyr.
Vi møter blant annet Vikram, som jobber i et garveri. Han forteller oss at jobben hans gir ham luftveisproblemer.
I de siste få årene noe har skjedd med hestesportens produktspekter. Tidligere var sortimentet tilgjengelig i spesialiserte ridebutikker.
Nå for tiden har flere kjeder spilt inn og dette har påvirket prisene.
– Målet vårt har vært å gjøre hestesport tilgjengelig for alle utøvere, sier Joachim Höök, medeier og administrerende direktør i Höök Hästsport.
– Vi har jobbet hardt for at ridning ikke skal være en eksklusiv sport, men at du kan fortsette å drive med det uavhengig av hva slags rytter du er og hva slags lommebok du har, sier han.
svenske selskaper hvis fabrikker vi vil se har etiske retningslinjer som stiller krav til leverandører og arbeidsmiljø. Men de aner ikke, eller unnlater å verifisere, at kravene faktisk blir oppfylt.
Hööks hestesport gikk fra en omsetning på 70 millioner kroner på begynnelsen av 1990-tallet til 400 millioner kroner i fjor. I dag har de 50 butikker i Norden.
– Vi er en ganske liten bedrift som ikke har store ressurser.
Har du ikke et ganske stort ansvar når du velger å legge produksjonen din der?
– Ja, det er klart at vi har et ansvar. Vi gjør en stor innsats for å prøve å sikre at våre leverandører også tar sitt ansvar, sier Joachim Höök.
«Lidenskapelig spiller. Venn av dyr overalt. Generell alkoholevangelist. Banebryter for sosiale medier. Zombie-nerd.»