Ungareren Ikarus var et relativt kjent syn på nordiske veier for noen år siden. Etter noen turbulente år gjør selskapet, grunnlagt i 1895, god fremgang igjen og tilbyr både ny logo og ny elbuss.
Logoen har fått et mer fremtidsrettet design og kan sees på bildet øverst i denne artikkelen. Den nye elbussen skal lanseres på Busworld-messen i Brussel i oktober i år, ifølge nettstedet Omnibus.news.
Foran og bak vil bli kraftig oppdatert sammenlignet med dagens Ikarus-program.
To forskjellige batterier
Det samme gjelder førersetet og interiøret. Videre vil det være mulig å velge to ulike batterityper. Standarden vil være CATLs Lithium Iron Phosphate (LFP), men der det er behov for høyere kapasitet vil Lithium Nickel Manganese Cobalt (NMC) gjelde.
Ikarus har produsert elektriske busser siden 2017. Tilbakemeldinger fra brukere har vist at dagens program har god holdbarhet og gode egenskaper, selv under vinterforhold. Dette er åpenbart funksjoner som vil fortsette i Ikarus 120e. Bussen vil bli produsert av Electrobus Europe Zrt, et joint venture siden 2019 mellom Ikarus og kinesiske CRRC.
Lang historie
Ikarus Global Zrt. Som selskapet heter i dag, har en lang historie. Selskapet var allerede grunnlagt i 1895 av Imre Uhry i Budapest. Dette var nesten en smie som spesialiserte seg på å reparere vogner og hestesko! Det gikk ganske bra og det gikk ikke mange årene før selskapet begynte å lage egne vogner. Under første verdenskrig fokuserte selskapet på produksjon og reparasjon av lastebilførerhus. Produksjonen av karosseri vokste etter krigen til å omfatte busser og personbiler.
Under andre verdenskrig produserte selskapet også fly. Etter krigen falt Ungarn bak jernteppet og i 1948 ble selskapet nasjonalisert, som de fleste andre private selskapene i landet. Familien Uhri (de hadde erstattet den siste bokstaven i etternavnet sitt, y, med i) forlot Ungarn. Året etter fusjonerte den kommunistiske regjeringen selskapet med Repülőgépgyár Rt.-flyfabrikken og Ikarus Gép-és Fémáru Rt. metall- og maskinfabrikk som resulterte i Ikarus Karosszéria-és Járműgyár karosseri- og kjøretøyfabrikk Her er navnet Ikarus. og fra 1951 bærer også kjøretøyene dette navnet.
En av de største i verden
Før andre verdenskrig ble produksjonen av busser redusert og først i 1952 ble buss nummer 1000. Men noen år etter krigen var det et enormt behov for nye busser. Men det var fremfor alt mellom 1960 og 1980 at selskapet hadde en betydelig produksjon av busser og var en av de største i verden innen sin sektor. I løpet av denne tiden kom mange nye og avanserte modeller. Selskapet har levert busser til store deler av verden, inkludert Norge.
Mange kunder har forsvunnet
Med kommunismens fall i 1985 var tidene vanskelige for Ikarus. Mange kunder forsvant over natten, ikke minst fra Russland, som så å si var konkurs. Den «gamle» Ikarus holdt imidlertid hodet over vannet til oktober 2003.
Den siste presidenten i «gamle» Ikarus, Gábor Széles, overtok restene av selskapet og Ikarus-navnet. Siden den gang har det vært så mange forskjellige forretningsoppstillinger at vi ikke vil kjede leserne med det. Dagens selskap, Ikarus Global Zrt., ble grunnlagt av Széles i 2017.
Kilde: Ikarus
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»