Handelsmodusen fungerer være fullstendig blokkert. Veli-Pekka Säikkälä forteller at det vanligvis er noe å forhandle om når tariffavtaler skal inngås.
– Men problemet her er at Tesla ikke vil ha en avtale. Det er ikke noe materiell problem, men bare holdningen til å ikke fastsette tariffavtaler, fordi de ikke har gjort det andre steder i verden. Mitt inntrykk er ikke at det er opp til den svenske ledelsen, men at det er et annet sted. Da blir det kjedelig.
Er du åpen for noen form for kompromiss? For eksempel at Tesla skal sette verkstedpersonalet inn i et eget selskap med tariffavtale?
– Det ville vært greit for oss. Det eneste vi ønsker er at serviceteknikere har tariffavtale.
Hvordan ser deltakelsen i streiken ut i dag, ser den ut til å være forskjellig på de ulike verkstedene?
– Det er hvordan. Det er steder hvor det er få streikende og andre steder hvor praktisk talt hele gjengen har gått i konflikt. Det særegne med denne saken er at de sluttet å delta i Sverige på 1930-tallet, da de sluttet å organisere skorper. Nå kommer Tesla og erstatter de streikende medlemmene med arbeidskraft fra utlandet og andre verksteder, de trenger ikke engang være Tesla-verksteder. Siden vår primærkonflikt ikke fungerer fullt ut og positivt, må vi ty til sympatiske tiltak.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»