Statsminister Ulf Kristerssons musikksmak er noe av en gåte. Tomas Anderson Wijs Sender ukjent siden 2018 dukker opp i et intervju med herrebladet Café.
Et bilde som viser besøket av Sörmland Moderates til Popsicles-gjenforeningskonserten samme år her i Verket. Da bildet spredte seg på nettet, tilbød indiepop seg umiddelbart å spille en konsert til fordel for Venstrepartiet. En platesamling som ser ut til å hate ham.
Og så Kent. Avskjedskonserten 2016 er hans største konsertminne. Han sier til SVT at han fulgte bandet fra starten i Eskilstuna.
Parisa Liljestrand elsker Kent
Moderaten fra Vallentuna og kulturminister Parisa Liljestrand snakker også Kulturnyheterna av SVT at 747 er favorittsangen hans. Musikken skal «gi henne en følelse» og suksessen til bandet Eskilstuna, «gir gåsehud over alt».
«Du kan le hvis du vil, gjør narr av oss, vi flytter, du holder deg stille», sang Joakim Berg i kulturministerens favorittsang. Men det er noe spennende med møtet mellom Sörmlands knegarrocks og landets nest største regjeringsparti, ikke spesielt kjent for sitt kulturelle vanvidd.
Så vi stiller spørsmålet:
Hvorfor elsker moderate Kent?
– Jeg er akkurat i den rette alderen til å ha vært vitne til hvordan det unge svenske borgerskapet – fremmedgjort fra punk – bokstavelig talt kastet seg mot Depeche Mode og flørten av tidlig engelsk synthpop med totalitær estetikk. I Sverige – og kanskje bare her? – MUF festet umiddelbart sidebena og svarte skjorter med den øverste knappen oppknappet. I britisk kontekst har det ikke fremkommet en slik sammenheng.
– «Syntaren» som subkulturell bolig for borgerskapet er kanskje det mest svenske vi har. Og noe enda merkeligere; som om teksten og musikkens ofte venstreorienterte ideologiske engasjement var meningsløst. Da Kent overførte Depeche Mode-estetikken til Gnällbältet femten år senere, ble nøyaktig samme prosedyre gjentatt.
– At Kent forsiktig har knappet den øverste knappen på de svarte skjortene sine har nok en gang vist seg å være kattemynte for et ungt borgerskap. Til tross for at teksten denne gangen var om mulig enda vanskeligere å misforstå eller vifte rundt.
– De elsker Kent fordi de tror alle elsker Kent. Faktisk er Kent like blid som moderat politikk.
– Flere samvirkende årsaker, vil jeg si. Moderaterna elsker at Kent er sønn av finske arbeidere fra Eskilstuna som tjente mye penger. Moderater elsker synthesizere, og Kent er faktisk et synthesizerband. De elsker atmosfæren i Kents musikk og plages ikke av Joakim Bergs venstreorienterte tekster fordi de er uforståelige.
– Men mest handler det om at moderate ikke har musikk å kalle sin egen og at de også trenger musikk som skaper identitet.
– En ren JVVF-greie (jeg vil være farlig)! Kjære Kent, Dette er det farligste moderate våger å gjøre. De vugger forsiktig med føttene i takt og føler seg som rockende opprørere. En bonus også at Kent er fra Eskilstuna, akkurat som Ulf Kristersson.
– Det eneste jeg forakter mer enn voksne menn som sutrer, er voksne menn som identifiserer seg med ANDRES sutring. Jeg har ingenting direkte imot Kent-bandet. Smaken er som retro, og jeg trenger ikke fordype meg i følelseslivet deres – men jeg husker fortsatt da en 21-åring hoppet tilbake da en popgruppe på min alder entusiastisk introduserte meg for sangen «So close no one can forlate» halvveis på 90-tallet – tallet. «Jeg vil ha tungen min der inne…» Jeg svarte til vennen min: «fyren burde sette en støtende sjarm på den jenta eller gå videre, å fortsette å suge slik er ekkelt og vil definitivt ikke føre til oralsex.» «Du går glipp av poenget», sukket vennen min og himlet med øynene. «Ønsket, fiaskoen, mørket ER det virkelige poenget.» Svart og svart, mer gråskala leilighetsangst etter min mening.
– Og kanskje er det denne salongverdige pantone-svarten som får Kent til å reise hjem med borgerskapet? Blackness er ikke kaotisk selvdestruktiv som i Amy Winehouse eller Iggy and the Stooges, men en eksotisk smaksforsterker som samtidig er kvantifiserbar på samme Excel-aktige måte man korrigerer et budsjettunderskudd eller snakker varmt om linjen Opera?
– Er Kent rett og slett sutrete kapitalkreditt verdig for å simulere en eksistensiell balanse du aldri har hatt?
– Kent er ganske populær, de sang mye om svensk virkelighet men uten å gi ut mer tidløse temaer om livet og kjærligheten. Så det er et godt valg. De var også passende politiske. Moderaterna har aldri vært redde for å lytte til venstreorienterte artister. Noe som på en måte ikke er så rart, for det hadde blitt ganske stille.
– Men du skal ikke bekymre deg for mye om hva politikerne sier de liker med musikk. I disse dager – og jeg er sikker på at dette gjelder de fleste partier – er det vanligvis de yngre ansatte som sier hva politikerne skal svare på det spørsmålet. Men de foreslår kanskje ikke Kent først og fremst, så hvis noen svarer, kan det faktisk være sant.
– Just Ulf Kristersson er også unik ved at han trolig er en av få ledende politikere i dag som kan mer om svensk samtidsmusikk enn de yngre ansatte.
– Med tanke på at Kent kalte et av albumene hans for «Red», er det et mysterium. De tror kanskje gruppen refererte til en pepper, jeg vet ikke? Moderater er ellers kjent for å feire med «Staten och kapitalet» og andre politisk blodrøde sanger. Men tekstene betyr ingenting for dem. Alt er bare et «trekk under kalosjen» fordi politikk sjelden eller aldri påvirker dem i hverdagen.
– De kan lett avfeie låten «Sverige» som barnslig idealisme, for eksempel. Men penger. Hadde Kent skrevet store hits om skatteøkninger, ville bandet neppe blitt The Band of the Blue-Brown Alliance.
– Elsker moderate virkelig Kent? Jeg har nok aldri møtt en moderat som faktisk gjør det. Moderater som dansegrupper og Abba. Folkefester, derimot, elsker Kent. Og hvis du tenker deg om, så er det noe søtt, litt populistisk over Ulf Kristersson. Som elsker Kent. Johan Pehrson derimot, jeg tror ikke han liker Kent så godt. Men det føles likevel ikke så populistisk.
– Når Parisa Liljestrand (i utgangspunktet lærer, som også er litt populist) sier «love 747 by Kent» er det et klassisk uttrykk for egentlig liker du bare Kent – og deres mest kjente sang. Noe de fleste gjør, fordi Kent er Sveriges største band.
– Å elske 747 er som å feire sommersolverv eller å tenke at det er godt å spise god mat. 747 er kanskje når jeg tenker på det, den virkelige kanonen. Du blir nok først en fullverdig Kent-elsker når du liker fetteren min og får en 747-tatovering på armen.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»