Noen ganger er det lett å henge seg opp i maksimal hurtigladekraft når man vurderer hvor raskt en elbil kan lade. Men bare fordi en elbil kan lade med høy effekt, betyr det ikke at du raskt kan komme deg ut på veien igjen etter å ha brukt hurtigladeren.
I tillegg til maksimal effekt spiller også faktorer som strømmengde ved ulike batterinivåer (ladekurve) og størrelsen på batteriet inn. Bare fordi det står 300kW på polet, eller 250kW i spesifikasjonene for elbilen, betyr ikke det at den er raskest på stasjonen.
På El Prix som ble arrangert i begynnelsen av juni, testet den norske bilforeningen NAF rekkevidden til flere nye elbiler. Deretter gjennomførte de også en test der de testet hastigheten elbiler lades med fra 10 til 80 %.
I testen ble elbilene kjørt med et batterinivå på under 10 %. De siste to timene var hastigheten på motorveien. I løpet av testdagen var de ytre værforholdene gunstige med en temperatur på 25 grader.
Resultatet av belastningstesten
Den raskeste å lade opp batteriet var Hyundai Ioniq 6, som ladet fra 10 til 80 % på 19 minutter. Et minutt på spesifikasjonene, tett fulgt av det nye bilmerket Xpeng og dets nye flaggskip Xpeng G9. MG4, Tesla Model Y og Xpeng P7 delte på tredjeplass.
Under kan du se resultatene av alle elbiler i testen:
Til vinter vil NAF sette elbiler på prøve igjen, både når det gjelder rekkevidde, men også hurtigladehastighet.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»