Rett til å fortsette å jobbe til 69
Fra og med 2023 har du rett til å fortsette å gjøre jobben din til du er 69 år. Den aldersgrensen var tidligere 68 år. Du kan selvsagt jobbe lenger, hvis du og arbeidsgiver er enige. Og det kan være andre bestemmelser dersom du har tariffavtale.
Skattereduksjon for over 65 år
Skatten reduseres for personer som fyller 65 år ved inngangen til nyttår og som ønsker å fortsette i arbeid. Ifølge regjeringen vil skattekuttet i gjennomsnitt være 1 900 SEK per år, men maksimalt 6 000 SEK per år. Samtidig heves aldersgrensen man har rett til økt skattefradrag for fra 65 til 66 år.
Heving av pensjonsalderen
Grensen for første gangs bruk av offentlig pensjon økes med ett år. Fra 62 til 63 år. Dette gjelder de som er født i 1961 og 1962. Samtidig heves grensen for garantipensjonen, pensjonstillegget til inntekten og botillegget så snart som mulig. Nå er den grensen 66 år gammel. Men for de som er født i 1957 eller tidligere grensen nås ved 65 år.
Heving av pensjonsalderen påvirker andre ytelser
Å heve pensjonsalderen med ett år påvirker også andre ytelser. Ved vurdering av rett til sykepenger ved dag 180 var arbeidsevnen tilstrekkelig i forhold til hele arbeidsmarkedet. Men for de som er 62 år eller over, vurderes det kun om det er ledig arbeidsevne på vedkommendes arbeidsplass. Nå er det løftet grense til 63.
Økt reisefradrag
Fra begynnelsen av året økes egenandelen for tjenestereiser med egen bil eller fordelsbil. Fradraget for reiser med egen bil har økt fra 18,50 SEK til 25 SEK per mil. Det tilsvarende subsidierte bilfradraget har økt fra 6,50 (diesel) og 9,50 (annet drivstoff) til 12 kroner per mil. For helelektriske fordelsbiler er beløpet fortsatt 9,50 SEK per mil.
Redusert drivstoffavgift
Fra 1. januar 2023 reduseres energiavgiften på bensin og diesel midlertidig med 80 timer per liter. Men den faktiske reduksjonen blir mindre enn det. Dette er fordi drivstoffavgiftene samtidig heves gjennom en årlig økning på grunn av inflasjon. Samtidig suspenderes den gradvise økningen i plikten til å blande biodrivstoff i drivstoff, den såkalte reduksjonsplikten. Ifølge regjeringen vil det motvirke ytterligere prisøkninger.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»