Den store Xpeng G9 er den kinesiske produsentens nye toppmodell, som med sin lengde på 4,89 meter passer godt i en enkelt garasje, mens importøren lover «overdådig plass kombinert med imponerende komfort takket være en akselavstand på nesten 3 meter».
Akselavstanden er med andre ord omtrent den samme som den store NIO ES8 og Tesla Model Xog uten å ofre bagasjeromsplass som Hyundai har hatt med sin å gjøre Ioniq 5.
Bilen skal være «laget for nordiske forhold», noe som betyr at den selvfølgelig også leveres med firehjulsdrift.
Det påpekes av den norske importøren at spesifikasjonene vil være litt annerledes enn de kinesiske som er de vi fikk i dag.
Avanserte kjøreassistenter
Xpeng hevder «den mest avanserte førerassistansen på markedet» i den nye G9. Forresten, med doble LiDAR, med 180 graders sikt, og bilen gjenkjenner både dyr og trær som har falt på veibanen.
Bilen må kunne holde seg i kjørefeltet, skifte fil og selvfølgelig holde riktig hastighet, og det nye 38-sensorsystemet skal fungere bra ikke bare på landeveier, men også i bytrafikk. Takket være de innebygde kartene med høy nøyaktighet skal bilen lese trafikk og veier bedre enn andre biler. Det visuelle kartsystemet i navigasjonen forventes også å gi «bedre oversikt enn noen konkurrerende bil».
Stemmekontroll
Med G9 har Xpeng avansert stemmestyring som reagerer på millisekunder, og den dekker også fire soner i bilen, slik at baksetepassasjerer slipper å rope når de vil be assistenten se tegneserier bak. Du skal også kunne snakke til de fire assistentsonene samtidig og også bruke avanserte setninger, hvor du kan spørre opptil fire ting i en setning. Hvor godt det vil fungere på vårt morsmål gjenstår å se når vi tester bilen.
Lynrask lading
Ladingen bør fullføres på kort tid. Eller mer presist, bilen kan lades 200 kilometer på fem minutter.
Du lader 10 til 80 prosent på 15 til 20 minutter.
Xpeng viste en video av G9 som lades ved siden av en Tesla Model Y, med P9 som holdt betydelig høyere hastighet med opptil 80 prosent. Så G9 hadde ladet på 18 minutter, mens Tesla tok 31 minutter. P9 brukte da en 180kW hurtiglader.
Derimot støtter Xpeng G9 opptil 350kW, selv om du sannsynligvis bare vil se over 300kW de første minuttene.
Autonomi 460 – 570 kilometer
I tillegg til å lade raskt opp, har Xpeng G9 en god rekkevidde, alt fra 460 km (WLTP) med firehjulsdrevet versjon til 570 km med bakhjulsdrift.
Premium interiør
Xpeng hevder også å ha et førsteklasses interiør, rettet mot Porsche Cayenne, som de sier setter standarden når det kommer til å kombinere komfort og luksus.
G9 har elektriske fotstøtter på passasjersiden og forsetene er ventilerte for høy komfort.
Baksetene er en «luksussofa» med grei dybde, og benplassen bak kan justeres opp til over 101cm. Dette gir også høye baksetepassasjerer god plass og komfort. Bakseteryggen kan også tilbakestilles med opptil 10 grader.
Slår du ned baksetet kan du få en seng med en madrass på over to meter.
Avanserte støtdempere
Støtdemperne har doble kammer, noe Xpeng sier er det du trenger hvis du ikke vil gå på akkord med kjøreegenskaper eller komfort. Støtdemperne kan senkes med opptil 10 cm ved å trykke på en knapp inne i kupeen.
Lydisolert panoramatak
Et stort panoramatak gir god utsikt og romfølelse. Denne har fått dobbel isolasjon og blokkerer opptil 99,9 prosent av UV-strålene. Den er også sterkt lydisolert og har solkrem hvis du ønsker skygge.
Lavt støynivå
Xpeng lover lavere veistøy enn konkurrentene og hevder at den målte hytta til 56dB ved 80 km/t. Vi målte Porsche Taycan til rundt 64dB og syntes den var stillegående. Det lover med andre ord godt, selv når det kommer til lydsystemopplevelsen.
5D lydsystem fra Dynaudio
Når det gjelder lydanlegget må bilen først utformes akustisk «som en konsertsal». Dette for å gi et best mulig utgangspunkt for systemet, som også bruker avansert DSP for å digitalt tilpasse alle høyttalere til rommet.
Selve lydanlegget er fra danske Dynaudio og er noe spesielt. Med 18 høyttalerelementer og 2250 watt total forsterkereffekt, pluss «5D-lyd». Det betyr blant annet at setemassasjesystemet kan vibrere i takt med lydeffektene fra musikk og film. I mellomtiden kan klimaanlegget blåse vind i ansiktet ditt under intense scener. For eksempel i en berg-og-dal-banesimulator, som burde være enda mer realistisk i Xpeng G9. Vi tror imidlertid at dette bare fungerer hvis materialet du ser på er kodet med metadata som 5D-strukturen kan tolke, og du vil ikke få denne opplevelsen med noen Netflix-episode. Det gjenstår å se.
Systemet har naturligvis surroundlyd og støtter høyoppløselig Dolby Atmos i 7.1.4 kanaler.
Opptreden
Den 4-hjulsdrevne Xpeng G9 har 551 hestekrefter og akselererer fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder. Maksimalt dreiemoment nås på bare 150 ms, som Xpeng sier er det raskeste i verden for en masseprodusert SUV.
Hva de synes om Tesla Model Y Performance og Ford Mustang Mach-E GT, som begge gjør det samme på 3,7 sekunder, sier ingenting. For ikke å snakke om Tesla Model X Plaid, med 0-100 km/t på 2,6 sekunder.
Priser og tilgjengelighet
Vi vet ikke så mye om priser ennå, og lanseringen her kommer «snart».
Du kan lese mer om Xpeng G9 snart på heixpeng. com
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»