Debatten har blusset opp i 2020. Bedrifter og idrettslag har blitt anklaget for kulturell appropriasjon og fornærmede urfolk med navn og logo.
Dette førte blant annet til at det amerikanske fotballaget Washington Red Skins endret navn. Og i Sverige har Frölunda hockeylag endret logo.
Bredt brukt
På norsk side var Diplom-is et av selskapene som havnet i kulehullet. Logoen deres avbildet en inuitt-jente. I tillegg brukte selskapet det støtende uttrykket Eskimo ved å kalle jenta Eskimonika.
I desember 2020 sa selskapet at det tok kritikken til seg og lanserte en ny logo. Han fikk ros av Sametinget på norsk side. Jada, den nye logoen var lik den gamle. Men i stedet for selskinnet, hadde jenta nå jakke og lue og ble kalt Iselin.
Når NRK Sápmi gransker selskapet tre år senere, viser det seg at den gamle logoen fortsatt er i bruk. Det vises på iskrememballasje, i selskapets app og i reklamefilmer på YouTube. Videre har 160 av selskapets 200 biler fortsatt den gamle logoen.
– Vi innrømmer at det tok litt lengre tid enn forventet, sier Martin Kjekshus, administrerende direktør i Diplom-is, til NRK Sápmi.
Han fortsetter:
– De siste årene har vært økonomisk utfordrende for Diplom-is og derfor har vi valgt å prioritere andre ting.
«Jeg burde ha beholdt jenta»
Alle biler og produkter skal ha den nye logoen, står det. Men han tør ikke si hvor lang tid det vil ta.
Den norske markedseksperten Trond Blindheim forstår dem.
– Det koster enormt mye penger. Det tar tid å gjøre slike endringer, sier han til NRK Sapmi.
Blindheim mener selskapet aldri burde ha latt seg overkjøre av kritikkstormen i utgangspunktet.
– Du burde ha beholdt jenta som hun var. Det er ingen forskjell på det nye og det gamle, sier han.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»