Hei… Johan Strand, administrerende direktør i Zimpler

Til tross for det harde makroklimaet, fortsetter fintech-selskapet Zimpler å vokse inn i nye markeder. I juli ble betalingstjenesteselskapet lansert i Norge og ifølge administrerende direktør Johan Strand skal det ansettes ti ansatte per måned ut året.

2021 var et år med sterk vekst, hvor både omsetning og transaksjonsvolum ble mer enn doblet. I kroner var omsetningen på 276 millioner kroner. Hva drev denne utviklingen?

– Vi endret produktet på slutten av 2019 og gikk fra en lommeboklignende betaløsning til å fokusere helt på bankbetalinger eller åpne bankbetalinger. I 2020 lanserte vi produktet i Sverige og i 2021 lanserte vi det i syv markeder. Geografisk vekst har vært en drivende faktor det siste året, sammen med at vi har lansert løsningen i en rekke nye segmenter og utviklet flere nye produkttilbud innen åpen bank.

Selskapet ble nylig lansert i Norge som en del av en større ekspansjon. Hva slags potensiale ser du i det norske markedet?

– Vi hadde et kapitaloppkjøp i vår der Nordstjernan (Fam Ax:son Johnson investeringsselskap) var investor. En del av målet var å fortsette å vokse geografisk og dekke det nordiske markedet før årets slutt, hvor Norge er en stor del. I første omgang vil vi vokse med eksisterende svenske og finske kunder og deretter etablere oss i Norge med kontorer og ansatte.

Hvilke andre markeder ser du på?

– La oss som et første skritt se på Nord-Europa. Det er også planer utenfor Europa, der Sør-Amerika er nærmest. Vi vil ikke ha kontorer i alle markeder, men skalere virksomheten ut av Sverige og via knutepunkter i enkelte land.

Selskapet har i dag ca 160 ansatte, men skal være rundt 200 innen utgangen av året. Hvordan vil du gjøre det?

– Å finne gode folk og talenter er vanskelig. Sverige har et sterkt teknologilandskap der alle vil ha det beste, men vi investerte veldig tidlig og tungt i HR-teamet vårt både for å kunne tilby en attraktiv arbeidsplass og for å ha folk på stedet som kan håndtere ansettelsen og ta vare på medarbeiderne skikkelig.

Det er mange fintech-selskaper som fokuserer på betalingsløsninger. Hva er din USP?

– Betalingslandskapet er stort og det finnes mange nisjeløsninger for ulike segmenter. Vår USP er vår fleksibilitet og brukervennlighet. Vi jobber tett med våre kunder der vi kommer inn med forståelse for betalinger og de kommer inn med sin kunnskap om sine kunder. Vi har ingen «one size fits all»-løsning, men vi kan tilpasse avhengig av hvem kunden er.

Bransjekollega Trustly med lignende fokus møtte regulatorpatruljer i fjor. Hvordan ser du på regulatorisk risiko?

– Vi tror at hele bankbetalingsproduktet vil kreve mye volum fra kort- og fakturabetalinger. For å kunne gjøre det må man ha gode samarbeid med banker, og bankene ønsker å se at man har gode prosesser og rutiner når det gjelder hvitvasking og compliance. Så det er noe vi har investert tungt i og vil fortsette å investere i for å redusere risikoen.

Verdivurderinger for fintech-selskaper har nå falt samtidig som mange selskaper går fra ekspansjon til fokus på lønnsomhet. Hvor lenge kan du gå mot strømmen?

– Vi fortsetter med utgangspunkt i at vi allerede er lønnsomme. Vi gjorde noe litt annerledes der vi lanserte et produkt og etablerte en forretningsmodell og begynte så å skalere og fokusere på vekst. Mange andre tok i stedet utgangspunkt i en forretningsidé, samlet inn kapital og utviklet deretter produktet.

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *