Haleon – det er navnet på det nye selskapet innen forbrukerhelse som snart vil bli skilt ut fra den britiske legemiddelgiganten Glaxo Smith Kline, GSK. – Denne lanseringen er en milepæl for oss på reisen mot å bli et nytt uavhengig selskap, sier Anja Schwarz, svensk leder for den nye organisasjonen, til Life Science Sweden.
Det nye navnet Haleon (uttales «Hay-Lee-On») er inspirert av det gamle engelske ordet «hale», betyr «i god helse», og det utespden kvekende greske «leon» som betyr løve og er forbundet med styrke.
Spin-offen forventes å bli en realitet i midten av dette året, da GSK annonserte en deling av virksomhetene sine i to uavhengige selskaper: ett med fokus på vaksiner og legemidler, det andre med fokus på forbrukerhelse og bestselgere i helsevesenet . selskap, som Alvedon, Voltaren, Otrivin og Sensodyne.
– Det har vært en reise for oss. Vi har gjort en rekke vellykkede investeringer og strategiske endringer i forbrukerhelsesektoren, som komplementerer produktporteføljene kjøpt opp fra Novartis og Pfizer de siste årene, sier han. Anja Schwarz.
Det nye forbrukerhelseselskapet har en årlig omsetning på nesten 10 milliarder pund, eller 127 milliarder SEK, og sysselsetter 24 000 mennesker over hele verden.
Anja Schwarz ble utnevnt til selskapsleder for Sverige i januar. Jobbet med forbrukerethelse innenfor GSK Group i 18 år og hatt ulike lederstillinger i Europa. Senest kommer han fra rollen som landsjef for GSK Consumer Healthcare i Norge.
– Mitt fokus i Sverige vil blant annet være på egenomsorg og tilgang på medisiner og bærekraftsspørsmål, hvor vi har ambisiøse mål, sier Anja Schwarz.
Artikkelen er en del av vårt emne om Arbeid og karriere.
«Lidenskapelig spiller. Venn av dyr overalt. Generell alkoholevangelist. Banebryter for sosiale medier. Zombie-nerd.»