Så lenge en produkt er ikke tilbakekalt, forsikring gjelder som normalt, i tilfelle en ulykke. Slik kan svarene fra forsikringsselskapene på Vi Bilägares spørsmål om Easee-påfyllingsboksene oppsummeres.
Det norske selskapets Home and Charge-produkter har vært underlagt en ukes salgsforbud i Sverige. Det svenske Elsäkerhetsverket, som påla salget stans, mener blant annet at ladeboksene mangler jordfeilbrytere og overspenningsvern som oppfyller gjeldende krav.
Men autoriteten håndhevet ikke tilbakekalling av allerede solgte ladere. De skriver selv at dette ikke er berettiget, fordi deres anmeldelse ikke viser at manglene de fant «fører til umiddelbar kroppsskade eller materiell skade».
De 100.000 svenskene som har installert Easee ladebokser kan derfor fortsette å lade bilene sine som vanlig, men rådes til å gjøre det med «en viss forsiktighet».
Ikke engang dem tre forsikringsselskaper som Vi Bilägare har snakket med har noen innvendinger mot at kundene deres bruker Easee påfyllingsbokser, til tross for salgsforbudet.
«Fra et forsikringsmessig synspunkt kan våre kunder bruke produktet som vanlig dersom det ikke er tilbakekalt. Eventuelle skader som oppstår under salgsstans påvirker ikke forsikringsdekningen,» skriver Mats Mehlberg, salgsrepresentant i en e-post Folksam print .
Det er den første når du fortsetter å bruke et produkt etter at det har blitt tilbakekalt som en reduksjon fra forsikringsselskapet kan gjelde, fortsett.
Easee har anket det svenske Elsäkerhetsverkets salgsforbud. De mener det ikke er noen feil i produktene deres, men at problemet i stedet er et utdatert regelverk som ikke tar hensyn til teknologien de bruker. Saken ligger nå i Karlstad forvaltningsrett.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»