Public service-ideen har bred støtte blant svenskene. Men samtidig er det mange som ønsker at fokuset skal være mer på kjerneoppdraget, med dybdedokumentarer og upartisk, undersøkende journalistikk, og mindre på realityprogrammer og datingprogrammer.
Publisert kl. 10.00 27. april 2023
I overkant av 3000 svensker ble spurt om hva de mener den offentlige tjenesteavgiften primært skal gå til, og deretter hvilke andre områder som skal finansiere skatten. Dette i en ny mål som Demoskop opprettet på oppdrag fra den liberale tenketanken Timbro.
77 % er for at penger skal gå til undersøkende journalistikk, dokumentarer og nyhetsprogrammer. Støtte for et slikt fokus i SVT, SR og UR finnes på tvers av det politiske spekteret, uavhengig av partitilhørighet.
Men andre områder der offentlige tjenester opererer i dag har det betydelig svakere støtte. Når det gjelder å betale for og kringkaste store sportsbegivenheter, er det kun 34 % som ønsker at dette skal prioriteres.
Og når du får spørsmål om nisjeunderholdning, humor, datingshow og lignende, er støtten til offentlig tjeneste for å engasjere seg i det veldig svak. Kun 8 % mener det offentlige bør prioritere disse tingene, og oppslutningen er lav uavhengig av om respondentene er høyre- eller venstreorienterte politisk.
Frimerkeredaktør Joakim Broman mener meningsmålingen viser at det er folkelig støtte for å effektivisere den offentlige tjenesten.
«Hvis public service hadde blitt oppfunnet i dagens medielandskap, ville ingen ha trodd at den beste måten å bruke 9 milliarder dollar i skattekroner på ville være å skape to mediegiganter som må kjempe med nebb og klør for å opprettholde seer- og lytteandelen, » han skriver.
Han mener ikke regjeringen har noen grunn til å fravike ambisjonen om en snever offentlig tjeneste.
«Det er verdt å nevne at ønsket om å skape en smalere offentlig tjeneste lenge har vært et vanlig syn i det svenske borgerskapet, inkludert de liberale. Å ville reformere SVT og SR er ikke noe som fulgte med Sverigedemokraterna og den siste tidens kulturkriger. år».
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»