Svenske strømkunder sammenligner strømkontrakter oftere, har bedre kontroll over avtalevilkårene og er mer digitale enn for fire år siden. Det beviser kundeundersøkelsen som Energimarkedstilsynet (Ei) har gjennomført sammen med sine nordiske motparter innenfor samarbeidsorganisasjonen NordREG.
Undersøkelsen ble gjennomført i mai/juni 2022 og inkluderer 6000 strømkunder i Danmark, Finland, Norge og Sverige som har svart på spørsmål om sist gang de signerte eller sammenlignet strømkontrakter, hvorfor de signerte kontraktene, hvor mye de kjenner til strømmarkedet og sin egen strømkontrakt, og var det enkelt eller vanskelig å endre strømkontrakten. En lignende undersøkelse ble gjennomført i 2018.
– Denne gangen sier flere at de nylig har sammenlignet strømkontrakter, mens færre sier de nylig har signert eller reforhandlet strømkontrakten. Mest sannsynlig har kundene den vanligste kontraktsformen Variabel pris på løpende basis valgte å bli når alternativene var dyre faste kontrakter eller timekontrakter som faktisk kan spare penger, men også kreve litt mer av oppdragsgiver for å bli lønnsom, sier Mattias Johansson, som jobber med forbrukerspørsmål i Ei.
Undersøkelsen viser at den vanligste årsaken til å tegne ny strømkontrakt i 2022 var utløpet av gjeldende fastkontrakt. Dermed skiller resultatet seg fra hvordan det så ut for fire år siden, da «sparing» var den vanligste grunnen til å signere en ny strømkontrakt.
Kundene er blitt mer digitale
At kundene har blitt mer digitale ser man blant annet ved at noen velger strømforhandlere hovedsakelig fordi de tilbyr informasjon om forbruket sitt i en app eller på nettsiden sin. Flere og flere bruker sammenligningssider eller ser på nettet etter en ny kontrakt. I tillegg har andelen kunder med elektroniske fakturaer økt. I dag er det kun to av ti svenske strømkunder som får papirregning i posten.
Da undersøkelsen ble gjennomført i mai/juni 2022, hadde prisene økt betydelig både i 2021 og 2022. Undersøkelseskunder fortalte senere at deres privatøkonomi til en viss grad ble påvirket av prisøkningen og at prisøkningen i stor grad vil påvirke deres fremtidige valg av strømkontrakt.
En av ti strømkunder fikk problemer etter å ha signert kontrakt. Det vanligste var at vilkårene i kontrakten viste seg å være annerledes enn forventet eller at prisen var høyere enn oppgitt i kontrakten. Åtte av ti av de som ble berørt av problemer sa at de klaget til selskapet og syv av ti sa at klagen resulterte i en løsning. Unge har hatt problemer mye oftere enn eldre.
Kilde: Energimarkedstilsynet
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»