Camilla Gervide, operatør Blogbevakning, som vurderer influencere, mener det svenske skatteetaten lukker øynene for problemet:
«Denne industrien utvikler seg mye raskere enn noen annen industri noensinne har gjort. Og de henger ikke med. Når jeg har med skattemyndighetene å gjøre, føler jeg noen ganger at jeg sitter der og ja, men prøver å forklare noe til bestefaren min.»
Ekkoet er kartlagt 350 influencere og sjekket hvem av dem som fikk revurderingsvedtak fra det svenske skatteverket for ikke å betale skatt på produkter mottatt fra selskaper.
De siste fem årene har det bare vært åtte personer, ifølge vår undersøkelse. Disse inkluderer klokker, skjorter, hårpleie, tannbleking og et intensivt førerkortkurs – til en samlet verdi av nesten 300.000 svenske kroner, som de mottok fra selskaper, men ikke skattlagt.
Men i dag er det praktisk talt umulig å bli tatt av det svenske skatteverkets kontroller, sier Camilla Gervide, sikker på at det faktiske antallet influencere som ikke har betalt skatt for produkter sendt hjem er mye høyere enn bare åtte:
«Fordi det ikke er noen oversikt over hvem som mottok hvilke pressemeldinger. Fordi du ikke kan kontrollere hvem som mottok hva, er det opp til influenceren selv å være ærlig og si at «hei, jeg betaler fordelsskatten på denne tingen jeg mottok som du ikke vet om.» Hvilken influencer ville gjort det?
De fleste tilfellene den som ble oppdaget av Ekot kommer fra en målrettet kontroll utført av det svenske skatteetaten i 2019. Det er den eneste målrettede kontrollen utført av myndigheten, noe som kan forklare hvorfor det er så få saker, sier Jonna Enholm Timén, som er en bedriftspromoter i tilsynet.
Det svenske skatteverket investerer i stedet i å informere og gi veiledning til næringen, heter det:
«Det er ikke mulig å kontrollere disse feilene, men vi ønsker å satse på å legge forholdene til rette for å opptre så riktig som mulig. Her har bransjeaktørene en svært viktig rolle og et stort ansvar for å bidra til at alt dette blir riktig. Og vi ta det for gitt at alle ønsker å gjøre det rette for seg selv.»
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»