Foto av Algimantas Kalvaiis
Europeiske havner trenger en jevn strøm av myndigheter, som representerer havner i Russland, som har fått forbud mot å seile i kontinentale havner i henhold til EUs siste sanksjonspakke, sa han onsdag.
Forrige uke ga European Sea Ports Organization (ESPO) støtte til EUs femte sanksjonspakke mot Russland for invasjonen av Ukraina.
Uttalelsen understreker imidlertid at regjeringen og relevante myndigheter, både på nasjonalt og EU-nivå, må ta sitt ansvar og planlegge tilstrekkelig personell og ressurser for å sikre riktig anvendelse av tiltakene.
Organisasjonen insisterer på viktigheten av en koordinert implementering av et forbud mot russiske skip som anløper EU-havner.
Dette bør sikres ved å opprettholde like konkurransevilkår mellom havner og ved å la flere russiske skip laste eller losse i havner.
ESPO ba European Maritime Safety Agency (EMSA) om å gi informasjon om bevegelse av russiske skip som vil bli forbudt fra EU-havner, inkludert skip som har omregistrert eller endret flagg siden invasjonen startet 24. februar.
Forbudet mot russiske skip fra å seile til EU-havner, samt forbud mot import og eksport av ulike kategorier av varer, krever mange ekstra inspeksjoner i havner, heter det i Paymima-rapporten.
Den femte runden med sanksjoner inkluderer også et forbud mot russisk kullimport til EU, som ses på som et mulig første skritt mot det som på sikt kan bli et forbud mot bredere import av energi.
ESPO, med base i Brussel, representerer alle EUs medlemsland og norske havnemyndigheter, foreninger og havneadministrasjoner.
Den ukrainske havnemyndigheten har vært medlem av organisasjonen siden 2018.
Gjengivelse av BNS-informasjon i media er forbudt i media og på nettsider uten samtykke fra UAB «BNS».
Velg selskapene og temaene som interesserer deg. kilder.
Logistikk tema
«Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol.»