EU tvinger Meta til å stoppe målrettet annonsering

I en nylig vedtak informerer European Data Protection Board (EDPB) om at Meta må stoppe all målrettet annonsering på Facebook- og Instagram-plattformene. Forbudet gjelder ikke bare EU, men alle 30 landene i Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS) og må håndheves av det irske datatilsynet innen to uker.

Forbudet gjelder målrettet annonsering basert på brukeratferdsdata. adferdsreklame), noe som Meta allerede er i varm luft for. Denne uken annonserte Meta at Facebook og Instagram vil ha en abonnementsmulighet, der brukere vil ha muligheten til å velge bort både sporing og annonsering for en kostnad på rundt 120 SEK per måned.

Planene er et svar på EU-krav basert på GDPR-databeskyttelsesforordningen, som sammen med den nye DMA-lovpakken blant annet krever at brukere i større grad kan velge bort sporing og målrettet annonsering. I Norge har det norske byrået Datatilssynet allerede utstedt en tilsvarende forvaring, inkludert bot, siden august. Siden Norge ikke er et medlemsland, er det ikke gyldig i resten av EU, derfor sendte Datatilsynet saken videre til EDPB, som igjen vedtok tilsvarende tiltak innenfor EU.

EDPB mener avgjørelsen var nødvendig til tross for Metas nye planer. Dette fordi de allerede ved utgangen av 2022 hadde slått fast at Metas metode, der brukere godkjenner innsamling og behandling av data via brukervilkårene, ikke er GDPR-kompatibel. De legger til at de mener selskapet ikke har iverksatt tiltakene som EU krever innen utgangen av året og at det er på tide at Meta tar tiltak – ellers risikerer det bøter på opptil 4 % av sin globale omsetning.

Danny Simonds

"Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *