Et unikt funn i Norge kan sikre uavhengighet fra Kina i batteriproduksjon

I Norge har start-ups bygget en batteriindustri med mål om å gjøre Europa uavhengig av Kina. Dette kan påvirke energiomstillingen over hele Europa betydelig. På bare noen få år har unge selskaper skapt en ny industri fra bunnen av for å redusere Europas avhengighet av Asia, spesielt Kina.

Elbilbatterier og energilagring

For tiden kommer rundt sytti prosent av verdens batterier fra Kina. Disse batteriene trengs i økende grad for elbiler, skip og til lagring av fornybar energi fra sol- og vindturbiner. Kina har fordelen av store reserver av råvarer som trengs for å produsere batterier, solcellepaneler og elektriske motorer. Et av disse materialene er sjeldne jordmetaller, som er sjeldne i Europa. Men nylig oppdaget det norske gruveselskapet Rare Earths Norway (REN) en stor forekomst av sjeldne jordarter. Denne oppdagelsen kan gjøre Europa mindre avhengig av råvarer fra Kina.

Batteriindustrien nyter godt av funnet i Norge

Norsk batteriindustri nyter godt av denne utviklingen. De trenger både råvarer til produksjon og grønn energi til anleggene sine, noe som ville vært umulig uten sjeldne jordarter. Et fremvoksende selskap på dette området er Morrow Batteries.

– Vi ønsker å gjøre batteriproduksjonen så bærekraftig som mulig, sier Lars Christian Bacher, administrerende direktør i Morrow.

Internasjonalt personale og ambisiøse prosjekter

Morrow Batteries ble grunnlagt i 2021 midt i pandemien.

– Det var noen utfordringer med å bygge organisasjonen, men jeg synes vi klarte det ganske bra, sier Bacher.

Selskapet har en internasjonal arbeidsstyrke på mer enn 170 ansatte fra 34 land. Selskapet er for tiden i en tidlig fase. En første produksjonslinje i Sør-Korea ble brukt til forskningen og skal nå flyttes til Norge. Masseproduksjonen starter i august i Arendal i Sør-Norge, hvor en gigafabrikk allerede er under bygging.

Siemens og produksjon av skipsbatterier

I shippingindustrien blir batterier stadig viktigere. I Oslofjorden har det gått elektriske passasjerskip mellom øyene i flere år. Store cruiseskip vil snart kunne gå inn i de norske fjordene bare de har nullutslippsmotorer om bord.

– Vi vil gjerne ha tyske bilprodusenter som kunder, sier Bacher. For å optimalisere batteriproduksjonen samarbeider selskapet med Siemens AS.

– Når vi snakker om bærekraft, snakker vi ikke bare om vannkraft og grønn strøm. Det handler også om å produsere minst mulig avfall, understreker Bacher.

Utvikling av nye materialer for bærekraft

En leverandørindustri vokser frem rundt batteriproduksjon. Vianode jobber med bærekraftig produksjon av battericellekomponenter.

– Det nytter ikke å produsere de mest miljøvennlige batteriene i verden dersom materialene som brukes ikke er produsert bærekraftig, sier Stian Madshus, salgsdirektør i Vianode.

Litium-ion-batterier består av en anode, en katode, en elektrolytt og en separator. Vianode fokuserer på anodematerialet.

– Valg av anodemateriale påvirker ladehastighet, kapasitet og levetid på batteriet, forklarer Madshus.

I 2021 åpnet Vianode et forsknings- og utviklingssenter for å utvikle et nytt grafittpulver som vil øke effektiviteten og levetiden til batterier.

– Steg for steg kan vi bygge en komplett verdikjede for batterier i Europa, sier Madshus.

Med denne nye utviklingen i Norge kan Europa redusere sin avhengighet av Kina og samtidig fremme bærekraftig og effektiv batteriproduksjon.

Kilder: Rare Earths Norway (REN) og Vianode og Siemens

4

Kennard Benson

"Kaffeguru. Musikkspesialist. Vennlig skribent. Hengiven nettentusiast. Wannabe-analytiker. Fremtidig tenåringsidol."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *