Norges nye lovfestede minstelønn for en rekke yrker, inkludert førere av kjøretøy tyngre enn 3,5 tonn, er lavere enn for arbeidere i fiskefabrikker, renholdere og bygningsarbeidere.
Ifølge nordmannen NLF som hadde en representant på stedet da vedtaket ble tatt, er den offisielle lovbestemte minstetimelønnen for en lastebilsjåfør i Norge 196,5 NOK, som er de neste 208 SEK. Minstelønnen har vært gjeldende siden 15. desember.
Frihandelsbevegelsen skaper kunsten det er det mindreverdig enn for renholdere som har 204,54 kr, som er ca 216 kr i timen. Uerfarne bygningsarbeidere har 207,40 NOK, som tilsvarer nesten 220 SEK, og arbeidere i fiskefabrikker som har 199,78 NOK, som tilsvarer ca. 212 SEK per time.
De nye lønningene kan være viktig for utenlandske transportører som opererer i Norge. Dette fordi reglene for mobilitetspakken endelig kan implementeres fullt ut i landet.
favør av for de som ikke er kjent med reglene, fastsetter EUs mobilitetspakke at lastebilsjåfører som utfører krysshandel og kabotasjevirksomhet minst skal motta den lovlige minstelønnen for lastebilsjåfører som er gjeldende i det landet.
Et av problemene med reglene er at enkelte land ikke har bestemt hva dette minimum er, noe som åpner et smutthull for enkelte selskaper som de drar nytte av. Norge har imidlertid definert og bekreftet hva den lovlige minstelønnen for lastebilsjåfører skal være.
Ett forbehold fingeren skal imidlertid være oppe. Akkurat som norske NLF skriver, er enkelte bestemmelser i EUs mobilitetspakke ennå ikke innført i norsk lovverk. Dette betyr at ingen expat-kontroller kan gjennomføres.
Utover dette bemerker NLF at norske fagforeninger ennå ikke har klart å få gjennomslag for deres anmodning om å senke den offisielle vektgrensen for godstransportkjøretøy fra 3,5 til 2,5 tonn.
Minstelønnen derfor gjelder det kun ansatte som frakter gods på vei med kjøretøy med totalvekt over 3,5 tonn, avslutter Trans.informasjon.
«Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic.»