En ny rapport fra Dun & Bradstreet ser på de største globale forretningsutfordringene for 2023. Svakere etterspørsel (25 %), cybersikkerhet (24 %), høyere skatter (24 %) og tilgang til ny arbeidsstyrke (20 %) utgjør noen av største utfordringene for bedrifter i 2023.
Nesten halvparten (43 %) av de spurte lederne sier at energiprisene fortsatt vil være bedriftenes største utfordring i 2023. Dette til tross for forsøk fra vestlige land for å innføre tak for energibruk og ulike lokale støttetiltak for energimarkedene, som det svenske. strømtilskudd.
Funnene vises i rapporten «Data Driven Resiliency: How To Grow When Facing an Uncertain Future» utgitt i dag og er basert på 3 396 undersøkelsessvar fra ledere i ledende stillinger spredt over 18 land. Bekymringen for energiprisen er spesielt høy i Europa og i Polen svarte 60 % av de spurte at energiprisen er den største utfordringen for selskapet. Tilsvarende tall i USA er 27 prosent, noe som sannsynligvis skyldes at markedet er relativt selvforsynt med energi.
Den samlede økningen i kostnadene ved å drive forretning forventes å ha stor innvirkning på mer enn en tredjedel (37 %) av selskapene som ble undersøkt i 2023, delvis ettersom verden fortsetter å komme seg etter økonomiske tap etter pandemien.
Undersøkelsen viser også at 27 % av de spurte lederne mener selskapene deres er «ekstremt motstandsdyktige» i turbulente tider. Samtidig er det viktig at flere virksomheter styrker sin motstandskraft for å forbli konkurransedyktige og posisjonere seg for vekst og innovasjon gitt den vedvarende økonomiske usikkerheten. Med det i tankene er det alarmerende at 85 % av bedriftene for øyeblikket ikke bruker data for å forstå forstyrrelser i økosystemene deres.
Rikard Candell, visepresident for datavitenskap ved Dun & Bradstreet, sier: «Det er mange omstendigheter som sammen har stor innvirkning på bedriftslivet. Selskaper står overfor en rekke utfordringer, som vedvarende høy inflasjon, pengeinnstramminger og høye renter, økende energikostnader og de vedvarende effektene av pandemien. Legg til det kriger og geopolitisk ustabilitet. Med så mange parallelle faktorer er det ekstremt vanskelig for bedriftsledere å forutsi hva som vil skje videre, og beslutningsprosessen har blitt vanskeligere som et resultat».
«Enkel tilgang til datainnsikt er avgjørende for å hjelpe bedrifter med å navigere i den usikre verden rundt seg. Det er imidlertid bekymringsfullt å merke seg at en betydelig prosentandel av selskapene for tiden ikke utnytter data på denne måten.»
Selv om de undersøkte lederne for øyeblikket ikke bruker data for å forstå miljøet sitt, er de enige om at data støtter de fleste forretningsfunksjonene deres. Mer enn tre fjerdedeler av lederne mener data er viktige for å identifisere nye kunder (79 %), vurdere forretningsrisiko (78 %) og finansiell planlegging (79 %). Ytterligere 72 % mener også at data er avgjørende for å forstå endringer i forsyningskjeden. Mer enn en tredjedel (37 %) av virksomhetene bruker allerede data for å generere inntekter. I tillegg bruker rundt en femtedel dataene til å oppdage potensiell kriminalitet og svindel (17 %).
I fremtiden vil innsikt fra kvalitetsdata spille en avgjørende rolle for bedrifters evne til å takle ytterligere økonomiske tilbakeslag og identifisere nye områder for vekst. Så det er ingen overraskelse at mer enn en fjerdedel av bedriftslederne (27 %) mener at kvaliteten på dataene deres vil ha størst innvirkning på organisasjonen deres når det kommer til økende inntekter.
Rikard Candell legger til: «Det er ingen tvil om at økende energipriser og levekostnadene utgjør en betydelig trussel mot næringslivet. Og mens det er klart at bedriftsledere over hele verden anerkjenner den sentrale rollen som data og deres innsikt spiller i fremtidig suksess av organisasjonene deres sliter mange med å låse opp verdien av dataene deres En tredjedel av lederne vi snakket med (32 %) ser det som en utfordring å utnytte det fulle potensialet i dataene deres, mens mer enn en femtedel (23 %) ikke er det sikker på hvordan du får mest mulig ut av forretningsdataene deres.»
«Data og analyser blir hjørnesteiner ettersom virksomheter streber etter å øke motstandskraften og trenger å ta kritiske beslutninger. Utnyttelse av data og analyser gjør det mulig å være proaktiv, smidig og planlegge fremover ved å bruke scenarier, for eksempel virkningen av ytterligere renter eller energi. prisøkninger på finansiell planlegging eller potensielle forstyrrelser i forsyningskjeden. Ved å gjøre det vil de være bedre forberedt på å takle den neste globale krisen og andre fremtidige forstyrrelser som kan oppstå, og vil være bedre posisjonert for vekst og suksess».
Metodikk
Forskningsfirmaet Censuswide gjennomførte undersøkelsen i oktober 2022 for Dun & Bradstreets, og spurte 3 396 bedriftsledere i 18 land og 19 markeder. Landene som ble inkludert var: Storbritannia, USA, Frankrike, Italia, Spania, Tyskland, Østerrike, Sveits, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Polen, Ungarn, India, Kina, Hong Kong og Taiwan.
Undersøkelsen er også segmentert i henhold til følgende bransjekategorier:
Arkitektur, teknologi og konstruksjon, kunst og kultur, utdanning, helsetjenester, menneskelige ressurser, IT og telekommunikasjon, jus, produksjon og rekvisita, detaljhandel, servering og fritid, salg, media og markedsføring, reise og transport, finans og regnskap, produksjon .
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»