Trots statligt stöd på hela investeringskostnaden finnes det flera platser i norra Sverige där ingen vill bygga. Kostnadene er store og lønnsomheter i nuläget for låg, menar bedrifter.
Hur ska du snabbladdare komma på plats i hela Sverige?
– Vi må jobbe sammen og regjeringen har utlyst et veldig gunstig investeringsstøtte. Sverige har en stor andel nyregistrerte elbilar, noe som gjør at det kommer bli mer og mer aktivt for bolag å sette opp hurtigladdare, sier Khashayar Farmanbar, (S) energi- og digitaliseringsminister.
Så ska kapasiteten økes
Kapaciteten i elnätet, og kostnaden for å oppgradere nettet, er ett annet hinder som satt stopp for hurtigladdare i bland annat fjällorten Kittelfjäll.
I norra Norge fantes tidligere samme problem med vita fläckar der ingen vil sette opp hurtigladdare trots støtte.
Problemet löstes genom ett samarbeid mellom nätbolag, elhandelsbolag og møter med alle inblandade parter, bland annat politiker, kommuner og bensinstasjoner. Man så även over avgifterna for elen.
Et slikt samarbeid er interessant, ifølge Khashayar Farmanbar, men i nuläget er det investeringsstøtte som gjelder.
Hör energiministern om hvordan kapasiteten i elnätet skal økes og hva som ska komma först – elbilarna eller snabbladdarna?
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»