En elbil tok fyr i Hässelby Villastad i helgen. Tre rekkehus ble fullstendig ødelagt. Så stor er risikoen for at en elbil begynner å ta fyr.
Det er en Volkswagen-ID på adressen der brannen startet. 5 registrert. Huset brant totalt ned. I det eneste huset i nærheten kollapset taket og det andre er hardt skadet av brann, melder DN.
En av naboene sier han så en ildkule i forbindelse med brannutbruddet.
– Det var egentlig ikke en vanlig brannsom å brenne ved, sier han.
Rundt ti nødetatene ble kalt til stedet, som ligger rundt 100 meter fra en bensinstasjon. Alle beboere i området er evakuert.
– Brannen startet i en elbil som sto i en carport like ved sentralhuset. Brannen gikk veldig raskt videre, sier Roger Sverndal i redningstjenesten for Aftonbladet.
Elbiler starter vanligvis ikke av seg selv men branner oppstår nesten alltid i forbindelse med opplading. Naboer sier at carporten som ble rammet av brannen manglet en ladeboks. Lading gjennom en standard standard schuko-kontakt i veggen er forbundet med brannfare fordi det elektriske systemet ikke er konstruert for å levere flere tusen watt kontinuerlig i flere timer. Det er for varmt.
Politiet har iverksatt en foreløpig offentlig feilundersøkelse for å undersøke hvordan brannen startet.
Mange myter om branner i elbiler
Det er mange påstander om brennende elbiler – at de er brannfarlige og avgir spesielt farlige stoffer. Alle branner forårsaker farlig røyk, men branntester i Østerrike og Sverige viser at risikoen for elbiler er overdrevet. Utslippene av farlig HF-gass er lavere enn tidligere antatt.
Det er først når brannen når batteriet når det oppstår farlige HF-gassutslipp. Dette tar cirka 30 minutter, og da har som regel nødetatene kontroll over brannen i bilen. Mange eksosbiler inneholder også HF-gass i klimaanlegget, om enn i mindre mengder.
Den svenske MSB, den norske ekvivalenten DSB og den danske tilsvarende National Beredskapsstyrelsen har uavhengig undersøkt hvor ofte elbiler tar fyr sammenlignet med bensin- og dieselbiler. Begge myndighetene konkluderer med at brannfaren er fem ganger høyere for en bensin- eller dieselbil. Dette er fordi de inneholder ulike brennbare væsker og i gjennomsnitt er eldre. Undersøkelsene inkluderer ikke påsatte branner.
– I forhold til andelen elbiler på norske veier brenner de omtrent fem ganger sjeldnere enn fossildrevne biler. Det er også svært sjelden at batteriet er årsak til brann i elbilen, sier Jon Eirik Holst, seksjonsleder for elsikkerhet i DSB.
«Henivne zombieforsker. Uhelbredelig matspesialist. Lidenskapelig nettinteressert.»