En annen Tesla Model 3-utfordrer: Her er det nye BYD-forseglingen




De første bildene og informasjonen om den nye Seal sedanen fra den kinesiske elbilprodusenten Build Your Dreams har lekket ut.








Tesla Model 3 får snart en ny utfordrer på det kinesiske markedet. Det er den nasjonale elbilprodusenten Build Your Dreams (BYD) som er i ferd med å lansere sin egen elektriske sedan, avslører dokumenter publisert av den kinesiske myndigheten for industri og informasjonsteknologi, MIIT.

Ifølge autoritetsdokumenter er BYD Seal litt større på alle nivåer enn Teslas bestselger. Den kinesiske «forseglingen» måler 4 800 x 1 875 x 1460 mm (BxDxH) sammenlignet med Model 3s 4 694 x 1 850 x 1 443 mm. Den er også litt tyngre, 1 885–2 150 pund avhengig av versjon.

På baksiden minner BYD Seal om lillebroren til BYD Dolphin-plattformen.

Seglet er basert på den samme elektroniske plattformen BYD 3.0 som den kompakte elbilen fra produsenten Dolphin og crossoveren BYD Yuan Plus.

Selv om det ikke er bekreftet av MIIT-dokumenter, rapporterer flere kinesiske medier at BYD Seal, i likhet med sine søsken, vil være utstyrt med produsentens «Blade» litiumjernfosfat (LFP)-batterier som vil være mer plasseffektive, billigere, mer stabile (og derfor sikrere) enn nåværende litium-ion-batterier.

Imidlertid vil den litt lavere energitettheten til LFP-batterier sannsynligvis bety at rekkevidden ikke vil være klasseledende, men ingen slike tall har ennå blitt avslørt.

Tre versjoner

BYD Seal vil bli tilbudt med aksenter av grønt, oransje eller blått, like mange som det finnes motorversjoner.

Startversjonen er bakhjulsdrift, med en permanent magnet synkronmotor som leverer en toppeffekt på 150 kW (201 hk) eller 70 kW nominell (94 hk), ifølge MIIT-dokumenter.

Mellomvarianten er også bakhjulsdrevet, en vare med en toppeffekt større enn 230 kW (308 hestekrefter). Til gjengjeld veier den 130 kilo mer, til sammen 2.015 kg.

Firehjulstrekk flaggskipsmodellen legger til en 160 kW (214 hk) asynkronmotor på forakselen til den bakre inngangsmodellen på 150 kilowatt. Systemeffekten bør derfor være større enn 310 kW (415 hk).

Merker og felgvalg for BYD Seal. «3.8S» ser ut til å representere toppversjonen 0-100.

Det antas at denne versjonen, ifølge opplysninger fra kinesiske medier, vil klare sprinten fra 0 til 100 km/t på 3,8 sekunder. Etter MIIT-bildene å dømme, vil den også ha et skilt som sier «3.8S» på bakluken for å markere det.

BYD eksisterer allerede i vårt naboland, Norge, med den luksuriøse Tang-SUV-en, som vi allerede har testet der. I Sverige er det foreløpig kun deres elektriske busser som selges. Gitt at BYD Seal ikke har hatt en offisiell premiere i Kina ennå, vet vi ikke om noen kan tenke seg å komme hit også

Uansett forventes prisen å komme opp i rundt 220 000-280 000 kinesiske yuan etter subsidier i opprinnelseslandet, tilsvarende 330 000-420 000 SEK. Den kan derfor være billigere enn Tesla Model 3, som starter på tilsvarende 395 000 SEK i Kina.

Håper BYD lanserer Seal i Sverige!

Hold deg oppdatert med nyhetsbrevet!

Ingenting mangler! Meld deg på vårt nyhetsbrev.

Andrea Gutierrez

"Tilsatt for anfall av apati. Reiseelsker. TV-spesialist. Frilansskribent. Webaholic."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *