Da den 18 år gamle norske videregående eleven Andrea Holm Tanderø skulle levere en skoleoppgave før jul, bestemte hun seg for å sjekke hvor grensene går.
«Vis stor innsikt og forståelse for historiske fakta»sto det blant annet i lærerens vurdering av det som ble sendt av Andrea.
Han fikk toppkarakter.
«Men jeg selv hadde ikke skrevet et eneste ord av teksten»skriver Andrea i skoleavisen E-magasinet hvorav han er sjefredaktør.
Chatbot brukt
Andrea hadde brukt en tjeneste basert på kunstig intelligens hvor det er mulig å kommunisere med chatbots.
– Stefaren min hadde vist meg tjenesten og jeg hadde veldig lyst til å skrive om den. Jeg trengte bare en interessant vri fordi mange allerede har skrevet om det. Så dukket denne ideen opp, som viste seg å være ganske original, legger Tanderø til VG.
I chat-tjenesten kan du stille spørsmål til boten om nesten hva som helst og få detaljerte svar. Det var disse svarene Andrea presenterte som sin skoleoppgave.
«Jeg gjør det bare for å teste grensene»Andrew skriver.
Han påpeker at hans hensikt ikke var å jukse, men å vise hvor lett tjenesten kan misbrukes, og skoleledelsen ble informert om forsøket i etterkant.
– Jeg møtte først leder for medie- og kommunikasjonsavdelingen, så engasjerte dekan seg. De ble veldig overrasket og veldig interessert, sier Andrea.
Fikk besøk av kunnskapsministeren
Skolens rektor, Camilla Hauren Leirvik, sier Andreas forsøk var en «vekker».
En annen som har fattet interesse er utdanningsminister Tonje Brenna, som fredag besøkte Andrea på skolen hennes i Oslo.
Brenna er fascinert av mulighetene AI-eksperimentet kan tilby for å modernisere måten vi lærer nye ting på.
– Dette er veldig interessant. Og Andrea måtte faktisk bruke tid på å finne ut hva hun skulle spørre om av denne roboten, bruke tid på etisk refleksjon og bruk av kilder. Så selv om tekstene ikke nødvendigvis er 100 prosent skrevet av henne, virker det som hun har lært mye, sier Brenna.
«Jeg var litt nysgjerrig på hvordan folk ville reagere»
Kunnskapsministeren tror ikke og håper at mer bruk av kunstig intelligens vil føre til flere muligheter for de som vil jukse.
– Dette viser hvordan man kan møte og prøve å forstå nye teknologier sammen med studenter, sier Brenna og fortsetter:
– Skolen har alltid endret seg i takt med samfunnets behov. Og å gjøre som de gjør her, å være åpen og nysgjerrig, som selvsagt involverer elevene, tror jeg er riktig vei å gå.
Andrea var fornøyd etter samtalen med statsråden.
– Jeg var litt nysgjerrig på hvordan folk ville reagere på dette og jeg er veldig imponert over at folk ikke var så negative til det, sier Andrea.
«Lidenskapelig spiller. Venn av dyr overalt. Generell alkoholevangelist. Banebryter for sosiale medier. Zombie-nerd.»