Akkurat nå snakkes det mye om strømpriser, strømsparing og strømrasjonering. Mange kritikere benytter åpenbart anledningen til å spørre hvordan strømmen vil vare i vinter når så mange kjører elbil.
Kritikken er imidlertid helt uberettiget. Svenske elbiler har i prinsippet ingen innvirkning på vårt lands totale strømproduksjon. Den samme trenden ser vi i Norge, som har tre ganger så mange elbiler som Sverige og produserer mindre energi.
Norsk elbilforening har gått i dybden og beregnet konsekvensene av å ha 520.000 elbiler på norske veier. Poenget er at elbiler langt fra skaper noen form for strømmangel i landet.
Gjennomsnittlig nordmann reiser i snitt 1280 mil i året i elbilen sin. Ut fra det faktiske forbruket til alle elbiler i Norge, kunne foreningen beregne hvor mye strøm landets elbiler bruker. Dette gir i snitt 2.560 kWh per bil i året, inkludert ti prosent ladetap.
Det har ført til at Norges elbilpark nå bruker 0,8 prosent av landets energiproduksjon. Totalforbruket på ett år er 1,27 TWh for de 520.000 elbilene.
Bare 0,3 prosent i Sverige
I Sverige er det i dag 176.800 elbiler og ifølge forbundets beregningsmodell forbruker de til sammen 0,45 TWh på årsbasis. Det betyr 0,27 prosent av Sveriges totale energiproduksjon, som utgjorde 166 TWh i 2021, eller 0,32 prosent av det totale strømforbruket (140 TWh).
Dersom alle biler i Norge ble erstattet av en elbil over natten, spår foreningen at rundt 4-5 % av landets energiproduksjon vil gå til å drive landets elbiler.
Tilsvarende tall i Sverige, basert på fem millioner elbiler, vil være 7,6 prosent av vår strømproduksjon. Men det vil gå flere tiår før vi har fem millioner elbiler i Sverige. Så vår energiproduksjon og vårt energiforbruk kommer til å se veldig annerledes ut. Det er ingen grunn til å tro at elbilen ville være årsaken til en strømkrise i vinter.
«Amatøranalytiker. Twitter-fanatiker. Sertifisert skribent. Reisefan. Subtilt sjarmerende internettinteressert.»