Det var inne Onsdag denne uken leverte det svenske elverket sin sjokkmelding. Det norske stjerneskuddet Easee, som har blitt en stor aktør i Europas ladeboksmarked for elbiler bare fem år etter oppstarten, får pålegg om umiddelbart å slutte å selge produktene sine i Sverige.
Den svenske forvaltningsmyndigheten mener at Easees elektroniske løsninger for jordfeil- og overspenningsvern ikke er opp til gjeldende standarder og har til tross for det norske selskapets stadige protester besluttet å forby Home-ladeboksene og Charge. Nå truer salgsforbudet med å strekke seg til hele EU og SSE.
Saken tok flere vendinger de siste ukene. Easee har alltid hevdet at produktene deres er trygge, og at problemet er at sikkerhetsstandardene ikke har holdt tritt med utviklingen.
– Det er ingen standard som tar hensyn til vår teknologi i sin helhet med jordfeilbryteren som en integrert del av laderen, sier Knut Arve Johnsen, maskinvaresjef i Easee, til elektrikeren.
– Man må se på hva standarden ønsker å oppnå. Hvilken sikkerhetsfunksjon ønsker du ved å bruke standarden? På den ene siden får vi den samme sikkerheten og på den andre siden oppnår vi mye mer med våre sikkerhetsfunksjoner. Produktet vårt er mye tryggere, fortsett.
En av klagene fra Elsikkerhetstilsynet var at den integrerte jordfeilbryteren mangler en manuell mekanisk testknapp, et krav for standard elektromekaniske jordfeilbrytere som finnes i elektriske skap i de fleste moderne hjem.
Men Easee sier at en slik knapp ikke er nødvendig med løsningen de har valgt, fordi de har en innebygd sensor som hele tiden ser etter jordfeil og selvtester seg selv hver dag og før hver ladeøkt.
– Hvis sensoren ikke fungerer, vil ladingen blokkeres. Det er ingen kostnad dersom RCD-funksjonen svikter, sier Knut Arve Johnsen ved Elinstallatören.
Men det svenske Elsäkerhetsverket så uenig. Påfyllingsboksene holder ikke standarden og kan derfor ikke selges. Og de er ikke alene. På Easees hjemmebane er Norges Automobilforbund, Naf, helt enig med svenske myndigheter.
– Vi er slett ikke overrasket over at det var laderne fra Easee som ble valgt ut og stoppet av svenskene, sier Naf-ekspert Jan Tore Gjøby, til avisen Dagens Næringsliv.
Han mener at elbilladeren generelt mangler sikkerhet. Likevel ser han ingen umiddelbar fare for brann eller andre dødelige sammenbrudd.
– Det er ingen umiddelbar fare. Vi er bekymret for hva som skjer på sikt når utstyr blir gammelt og utslitt. Dette er komplekse funksjoner som kan svikte over tid, sier han, og sammenligner risikonivået med å kjøre i 90 km/t på 80 kjørefelt. Risikoen for ulykker øker og ulykkene blir litt mer alvorlige.
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»