Duoen bak Icebug AB er Partilles Entrepreneur of the Year

David Ekelund og Tom Nilsson, med selskapet Icebug AB, mottok den prestisjetunge prisen Partille Entrepreneur of the Year på Företagarna Partilles årsmøte. – Det er alltid gøy å få ros for det man gjør, spesielt når prisen er motivert av det vi ønsker å representere og det lønner seg, sier Tom.

Når Isbug ble startet, var forretningsideen å selge gripende sko med dynamiske stålpigger. Det var David og moren hans som utløste ideen og startet selskapet i 2001 da de så en mulighet til å hjelpe folk med å komme seg ut, selv når det er isete og glatt. Tom begynte i selskapet ganske tidlig, og sammen ser de det nå som sitt oppdrag å få folk ut i all slags vær, samtidig som de er ledende i å endre bransjen til å bli fullt bærekraftig.

– Det var ikke mange som trodde på sko fra starten av. Men når du prøver dem der det er glatt og der du forventer å skli og føle at du har grep, får du en utrolig sterk følelse. Den følelsen er så sentral for hva styrken vår er, sier David.

Icebug selger sine produkter i 15-20 land. Hjemmemarkedene er Sverige, Norge og Finland og de har også et datterselskap i Tyskland og ett i USA.

– Det er klart det er konkurrenter innen grip-sko og da Asics lanserte piggskoene i 2006, trodde vi det var på tide å avvise skiltet og at vi ville bli helt overveldet, men i stedet ga de oss et dytt, da de ga troverdighet til kategorien og vårt fortsatte produkt er ledende i utsalgsstedet.

Produktet i seg selv er en suksessfaktor

Tom og David tror det er selve produktet, som fremkaller den «wow-følelsen», som er den største suksessfaktoren.

– Så en suksessfaktor er at David og jeg har hatt et langt og godt samarbeid, som har fungert veldig bra i over 20 år. Vi var venner fra begynnelsen og er det fortsatt i dag, vi er et godt team. Vi våget å gå mot de som ikke trodde på oss og produktet vårt, men med stort pågangsmot, nysgjerrighet og utholdenhet klarte vi til slutt å ta av, sier Tom.

Han ønsker å ta ledelsen innen bærekraft

Tom og David forklarer at klimakrisen ble så åpenbar for dem sommeren 2018 da det ikke hadde regnet hele sommeren og da pandemien rammet ble det også så tydelig at det vi alle gjør påvirker alle andre . Dette har ført til at de har hevet listen ytterligere i sitt bærekraftsarbeid.

– Vi har alltid laget et produkt basert på at det er et relevant menneskelig behov, og dette er kanskje den mest grunnleggende faktoren hvis man vil ta bærekraftig ansvar, at man ikke fyller verden med så mye søppel at ingen behov. Vi stiller oss hele tiden spørsmålet om hvordan vi kan produsere produktene våre med minst mulig ressursbruk og med høy kvalitet slik at de varer lenge. Det vi ønsker å bruke selskapet til er ikke å maksimere profitt og vekst. Vi har ikke lenger et vekstmål, men vi vokser når det er aktuelt og med minst mulig påvirkning, og vi prøver også å påvirke andre aktører til endring. Et eksempel er at vi var med på å finansiere et solcelleprosjekt for våre fabrikker i Vietnam. Målet her er å skape størst mulig effekt så raskt som mulig ved å involvere flere aktører. Vi prøver også å inspirere våre kunder og andre til mer bærekraftig livsstil – endring har store fordeler, de må fremheves, sier David.

«urovekkende» ledere.

Tom jobber mye med den operative delen av selskapet, tett på salg og eksport. David er den drivende faktoren i hva merket er.

«Jeg er god til å skanne mange forskjellige typer ideer og finne ting vi vil teste,» sier David.

De passer på ansatte og bedriften har tre timers velvære i uken i betalt arbeidstid mellom 11 og 12, når de stenger og driver med ulike aktiviteter, som å løpe i skogen eller spille tennis.

– Jeg tror våre ansatte synes det er utfordrende og inspirerende å jobbe hos oss. Vi ønsker at alle skal ha et ønske om å lære ting og utvikle seg. Du må gjøre jobben, utvikle og bidra til bedriftskulturen og samtidig reflektere over hvordan arbeidet ditt skaper verdi for andre og for organisasjonen. Vi har ganske høye krav, men våre ansatte synes nok samtidig at vi er ganske rause med å dele vår kunnskap og at vi bryr oss. Kanskje de tror vi er «redde for rotter», sier David lattermildt.

Sektoren har fortsatt en lang vei å gå

– Vi har fortsatt mye å gjøre. Bransjen vår er veldig skitten, og siden folk trenger sko for å gå ut, ønsker vi å vinne markedsandeler med våre bærekraftige sko for å redusere fotavtrykket. Samtidig vil vi ikke trykke for mange produkter, det er ikke engang bærekraftig. Vi prøver å gjøre det som er riktig, det er vårt store mål, avslutter David.

Juryens motivering:

Da selskapet startet i 2001 var det ingen som trodde på dem, men de ble reddet av «wow-faktoren». De har et fast grep om naturen og kundene sine. Vi har ikke talt opp hvor mange lårhalser de har reddet fra brudd, men en ting er sikkert, men med produktene deres våger du deg på tvers av alle overflater, gammel som ung. Drivkreftene deres er bærekraft, ressursbruk og lang levetid. Suksessfaktoren er et faktum som vi ser i den imponerende utviklingen helt fra starten. Entreprenører av året 2023 bidrar med mye mer enn bare store tall. Deres engasjement for klima og miljø gjør dem til et forbilde i bransjen og etterlater inntrykk så langt som til Vietnam.

Lance Hawkins

"Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned."

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *