Og det er nettopp i Frankrike at konsernet investerte under krisen ved å opprette MooveCamp.
Ved opprinnelsen til prosjektet Michel Salaün, Jean-Pierre Nadir og Franck Demortière, da bussoperatører.
«Jeg har alltid vært lidenskapelig opptatt av kjøretøy. Tidligere har jeg hatt opptil 350 trenere. Under krisen satte vi fosfor for å finne muligheter, og vi sa til oss selv at varebilens levetid var i takt med tiden,«Husker bretoneren.
Når motoren starter, flåten besto av 20 varebiler. Et år senere er de 60 år.
Omsetningen for øyeblikket er begrenset, rundt 800 000 euro forventet i 2022. MooveCamp er et satsing på fremtiden, men også en måte å bringe et yngre og mer urbant klientell til byråer.
«Vi vi selger disse produktene hovedsakelig i distribusjonsnettverk, som var umulig tidligere.
Det er ikke begrenset til den enkle utleien av varebiler, siden vi også har ferdigpakkede oppholdmed uvanlig overnatting, biltur i Norge.
Du trenger ikke tro det, men flytter med oss«, sier Michel Salaün.
Etter to år med krise snakker endelig sjefen for den homonyme gruppen igjen, ikke for å skryte, men for å sette kirken tilbake midt i byen.
«Jeg ville ikke snakke for å gi dårlige nyheter. I to år har det ikke vært noe positivt å si, med lite utsikter. Vår daglige rutine var derfor å redusere utgiftene.»
Med nesten 200 byråer stengt og en gjennomsnittlig månedlig avgift på 2.000 euro, var det svært viktig. Angrer du på å overta Thomas Cook-byråene?
«Nei, ikke i det hele tatt, det tilsvarer en mulighet.
Krisen inntraff 3 måneder etter overtakelsen, det var ikke disse 59 utsalgsstedene som forårsaket mest tap, selv om det var det.
Vi husker at i 2019 hadde gruppen 196 byråer, sammenlignet med dagens 160.
To år senere ser det ut til at Salaün Holidays ønsker å gå lenger, og som de sier i Bretagne (og også i Normandie): klar vind!
«Henivne sosiale medier-nerd. Matelsker. Ond kommunikator. Ivrig ølspesialist. Hardcore bacon-banebryter. Faller mye ned.»