Og så, på det stedet når mange har begynt å jobbe, andre er fortsatt på ferie og skolen kan ha begynt, men like gjerne ventet rundt hjørnet, vil det skje: Nye TV4 Play.
Så, i august – på typisk TV4-vis, insisterer de på å ikke gi en eksakt dato, men er så vage som mulig – bytter C More til TV4 Play.
Ja, C More-brukere blir det som kalles plussbrukere på nye TV4 Play. Samtidig ommarkeres C Mores kanaler og kanalpakker til TV4 gjennom operatørene. Så vi må alle endre oss og tenke TV4 Hockey og TV4 Fotball i stedet for C More Hockey og C More Football. Ikke for komplisert, men uvanlig.
Expressen Nöje meldte at alt dette hadde skjedd i ulike former siden oktober i fjor.
I januar kunne jeg for eksempel fortelle at C More ville bli droppet som merkevare, selv om TV4 avviste at dette var tilfelle.
Fredrik Arefalk på nye TV4 Play
Nå sier Fredrik Arefalk, direktør for innhold og kanal TV4:
– Vi fortsetter å bringe Sverige sammen foran uavhengig journalistikk, drama av høy kvalitet, underholdning og sport i verdensklasse. På nye TV4 Play har brukerne flere muligheter til å se TV4-innhold slik de vil. Med alt innhold i én tjeneste blir vi strømmetjenesten for hele Sverige.
Observante seere la tydeligvis merke til at beslutningen om å lansere nye TV4 Play i august påvirket det som hadde premiere på C More.
Nyheten har selvfølgelig lekket ut, men det er ikke tilfeldig at årets to gjenværende filmer manglet «Beck», at eventyrdramaet som skal kronisere forliset av Estland lander i høst, akkurat som en ny serie basert på «Evil» av Jan Guillou.
I juni skrev Mediavision at nordiske TV-seere som abonnerer på en betalt strømmetjeneste må være «villige til å betale ekstra for et bredere utvalg av lokale filmer og serier». Videre skriver Mediavision at lokalproduserte filmer og serier utgjør om lag to prosent av det totale innholdstilbudet til strømmetjenester målt i timer.
Dette er en av grunnene til at Viaplay Group har satset på svenske, danske og norske serier og filmer.
Viaplay trekker tilbake mål for 2023
Torsdag kveld kunngjorde Viaplay Group at «tidligere kommuniserte mål for 2023 vil bli trukket tilbake». Etter at Jørgen Madsen Lindeman ble utnevnt som ny konsernsjef i begynnelsen av juni, har bemanningsreduksjoner, innholdsrelaterte kostnadsreduksjonstiltak, gjennomgang av internasjonale datterselskaper og aktiviteter utenfor kjernevirksomheten, samt diskusjoner med distribusjonspartnere i rasende fart.
Tilbaketrekkingen av 2023-målene er en konsekvens av en revisjon som forventes å vise «svakere utsikter for fremtidig salgs- og resultatutvikling spesielt for den nordiske virksomheten, noe som særlig kan tilskrives at kostnadsøkningen for det meste fast innhold er ikke oppveid av tilstrekkelige inntektsøkninger eller kostnadsbesparelser.
Hva som vil skje med Viaplay er i skrivende stund uklart og langt fra bekreftet. Det er klart at abonnenter av tjenesten vil oppleve en form for endring.
Det samme gjelder selvsagt C More-kunder som takker ja til å bli flyttet til nye TV4 Play.
Mer enn noen gang er jeg overbevist om at plattformen, og at den har fungert som den skal helt fra starten, vil være avgjørende for hvor godt TV4 blir «hele Sveriges strømmetjeneste».
Strømmemarkedet er langt fra gunstig akkurat nå.
En ting å regne med: Før eller siden må du betale mer for å se det du vil se.
Med all sannsynlighet vil det du ser også være verre enn forventet.
Septemberpremiere – detaljene bak «The Abyss»:
«Henivne zombieforsker. Uhelbredelig matspesialist. Lidenskapelig nettinteressert.»